Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Ändra geometrin på skärmbilden

Ändra geometrin på skärmbilden

Jag har precis köpt en ny 21" monitor och allt funkar bra förutom att jag inte kan ställa in geometrin (dvs mippla med snedställning och främst ändra 'konvex/konkavheten' på sidorna) för att skärmen inte har en någon knapp som man gör det på.

Märket är NEC MultiSync 6FGp. Jag har inte hittat några riktiga drivrutiner från NEC och de säger att de inte har dem så jag kör på Win Xps (det OS jag kör) standard drivrutin.

Nu kommer frågan:

Kan man ändra på bilden med hjälp av någon mjukvara i stället?

Vet inte annars vad jag ska ta mig till då skärmen blir rund i kanterna vid upplösningar högre än 1024x768.
Antal svar på detta inlägg: 6
Hej Johan , kan inte hitta NEC MultiSync 6FGp , men skulle vilja tipsa dig om att bredd och höjd skall gå att justera på alla skärmar, däremot att snedställa skärmen då hammnat du på garanti delen och du bör lämna tillbaka skärmen om den är ny.Likaså om du har problem med Focus. Du ser i manualen som skall ha följt med skärmen vilka inställningsval du har möjlighet att justera med den inbyggda menyn. till skärmen. Om man skall styra utifrån så finn det till vissa grafik kort hjälp program som kan göra det du önskar.
Har precis kommit fram till att jag blir tvungen att försöka fixa problemet via grafikkortet som du sa. Nu är det bara det att datorn krashar när jag installerar de nya paketen som NVIDIA tillhandahåller. Och de gamla har inte de funktioner som jag behöver

Suck...
Vad Heter din skärm NEC Multisynk xxxxxx
vilket är ditt NVIDIA kort
ar du erhållit rätt drivrutiner för Xp
när du kör upplösning större än 1024x768 är det mycket som saknas innan du kan fylla ut rutan.?

mvh
göcke
Annons
Om du först ställer upp upplösningen så att du får en rund bild och sedan ställer upp eller kanske ned uppdateringsfrekvensen så blir det nog bra.

Göcke: Märket är NEC MultiSync 6FGp. Skärmen är så gammal att den saknar de här geometri-funktionerna. Grafikkortet är ett Creative Voodoo 3.

Kruxet är att det inte finns några drivrutiner till Xp som stödjer min skärm. NEC tycker att de inte ska ha drivrutiner så att folk kan använda deras produkter.

Angående liten skärm när jag kör hög upplösning svarar jag nej. Inte mycket. Skärmen verkar ha lagrade inställningar för varge upplösning. Men detta ska väl inte vara felet?
_________________________________

Till på köpet har min CPU gått o dött. Hoppas det går på garantin...
Jag har under kommande år insett mer och mer att jag hatar datorer och datorer hatar mig! Tyvärr är de nödvändiga och man tvingas använda dem flera gånger om dan. :(
Hej igen Johan, jag mistänkte att den hade några år på nacken din skärm, den byggdes för cad stationer och har en speciell kontakt ,inte en vga som brukligt.
skärmen har dessa data.
Manufacturer: NEC
Model: MULTISYNC 6FGP (JC-2141UMA-3)
Also Known As: MULTISYNC 6 FGP (JC-2141UMA-3)
Monitor Type: Multisync/Multiscan
VGA frequency compatible: Yes
VGA sync compatible: Yes
Max Resolution: 1280 x 1024
H Freq/ V Freq: 27-79 Khz / 55-90 Hz
Sync Type: Sync on Green, Composite, Seperate
Connector: HD-15; DB-15; 5 BNC

Det innebär att du måste ha en kabel med HD15 i ena änden och en vga kontakt till videokortet i den andra, ellerhur? Har du inte rätt kabel så finns det en hjälp på denna adressen
http://www.si87.com/Wizards/connectors.html

Som jag ser det så är inte problemet att du kör XP utan att du försöker att köra på en högre upplösning än ditt grafik kort kan köra, klarar den verkligen att köra i 1280*1024 och 79Khz
Prova med 1028*768 från kontrollpanelen i XP, får du då en bild så ställer jag en fråga till dej, Finns det en knapp på framsidan som det står alt på?? Jag mistänker att den funktionen som du söker ligger dolt ,genom att man måste trycka två knappar samtidigt. allt för att trixa till det för användaren. Därifrån skall du kunna öka bredden och höjden så att du fyller ut skärmen, Däremot så finns ej någon funktion för att justera konvergensen, de är fabriksinställda och kan bara justeras av en TV-teckniker eller dyl. Och jag rekomenderar dej att inte försöka själv, du har 27000V eller högre som högspänning till skärmen och jag garanterar att du kommer att hoppa högt om du kommer i närheten av den.

Johan du verkar att ha riktig otur med datorer, men tro mej de är precis lika dumma som alla andra elektroniska prylar vi brukar. Och en regel att följa är den så kallade badkarskurvan, hög dödlighet vid födsel och efter ett långt liv så ökar dödligheten igen, det innebär även att livet kan vara kort tyvär.

Jag håller detta inlägget öppet / lycka till

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem