Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hungerkatastrofen i Niger

Hungerkatastrofen i Niger

Varför vill världen inte få Afrika på fötter? Biafrakatastrofen i början av 70-talet var en väckarklocka, sades det då. Nu 30 år senare kommer svält/hungerkatastrofer på löpande band. Afrika är en kontinent som får miljarder i bistånd varje år, och ändå inträffar sådana här scenarier. Vad händer med bistånden? Hungerskatastrofen i Niger började för 11 månader sedan, först nu reagerar världen… ofattbart! Ca. 35.000 barn har redan dött och fler, många fler, kommer att dö. Det är också brist på vatten i hela Niger. Detta hörde man också under Biafrasvälten. Vad har egentligen hänt på 30 år?
Antal svar på detta inlägg: 4
Ingenting har hänt-man hjälper inte befolkningen ett dugg.
Afrika är ointressant när man inte kan suga ut deras naturtillgångar. Hjälp till självhjälp är väl det bästa tror jag.

Dessutom så är det svårt för oss att hjälpa andra länder utan att samtidigt ta fram pekpinnar-vi i väst ska ju alltid tala om för andra att dom lever på fel sätt.

Det finns otroligt mycket att göra i Afrika-det bästa är väl att titta på de länder i Afrika som har en stark tillväxt och se hur det gått till och hur man kan överföra det på andra länder.
Ja, du har en poäng där, nane.
Det som retar mig är att det finns människor som fortfarande tror på att "Alla människor är lika mycket värda". Vilket professionellt skitsnack, säger jag!
Vad tror du har hänt, afrikanerna själva har krigat sönder större delen av sin kontinent, sånt är dyrt.

Ja, västvärlden har sålt vapen till dem, men ingen har tvingat dem att kriga med varandra. Afrika går nu igenom det renande stålbad som Europa gick igenom i och med WW1 och WW2.

Jag vidmakthåller att det bästa sättet för välfärdsmänniskor att hjälpa Afrika, eller andra U-länder i andra världsdelar, är att försöka köpa rättvisemärkt mat. Konsumentens makt är stor.
Annons
Nä, LL! Kolonisatörerna krigade sönder Afrika. När man sedan sugit ut allt, stack man. Jag försvarar inte deras krig idag, men på något vis tycker jag inte världen har gjort/gör någonting för att få kontinenten att börja växa. Vi pumpar in en massa biståndspengar utan någon som helst efterkontroll, eller uppföljning. Den vackraste kontinenten på vår jord faller sönder, medan vi står och tittar på. På vilken annan plats i världen skulle det kunna ske? Var är FN? Var är världspolisen USA? Måste de skaffa kärnvapen för att världen ska reagera?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem