Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fred?

Fred?

Hejsan!

ÄNTLIGEN!

Såg på tv att bosättarna från Israel börjar dra sig tillbaka från bosättningarna..

Detta slår ju undan en hel del anledningar för bråk och motsättningar som världen såååå lääänge längtat efter..

Jag har då aldrig under mitt liv upplevt nåt liknande..^^

Heja..hurra..jippie...!!!

Det kanske verkar som "färdplanen för fred" börjar att fungera till sist..?!

Hoppas nu bara att detta håller i sig och att allt går bra!

Jag tycker jättesynd om alla som måste lämna hus och hem men det är ju faktiskt för en ÄDEL sak och för att världen skall bli en fredligare plats!!!

Jag tror att dom FLESTA runt om i världen är trötta på detta evinnerliga bråk och krig stup i kvarten och det som händer nu kommer ligga bosättarna i historieböckerna som en historiskt bra händelse i framtiden!

Antal svar på detta inlägg: 5
där blir det bättre medans muslimerna är i farten igen i indien och spränger 200 st små bomber.
Jag tvivlar, men hoppas verkligen att du har rätt Bubben.
"Terroristerna" är inte riktiga muslimer Rob, eftersom Koranen säger att man inte får döda.
Annons
Muhammed:

Koranen säger vist att man får döda, i heligt krig är det helt ok att döda otrogna. Det är t.o.m. påbjudet.
Bubben: Ja det är verkligen en stor sak på många sätt. Jag var nyligen i Israel på en jobbresa och kunde konstatera hur frågan delade Israel - många bilar var märkta med orange band (mot 'disengagement' dvs utrymning) och israeliska färgerna blått och vitt (för disengagement).
I Sverige utmålas ju bosättarna som extremister,och en del är ju verkligen ganska rabiata, men dom som nu är i tjugoårsåldern har ju växt upp där och är ju förtvivlade. Dom är förstås också bittra över att regeringen nu tvingar ut dom eftersom det var regeringen som en gång uppmuntrade dom att slå sig ned där. Dom har verkligen arbetat hårt och skapat fantastiska anläggningar.

Men samtidigt är ju väldigt många för utrymningen eftersom man verkligen ha fred. Nu är det viktigt att det palestinska myndigheten förmår att kontrollera terroristerna i sina områden så att förutsättningar för fredsförhandlingar kan skapas. Det måste bli en uppdelning tyvärr under ganska många år mellan folken innan såren kan läkas, demokratin kan utvecklas även på den palestinska sidan, korruptionen försvinna och ekonomin förbättras. Då finns en möjlighet i framtiden att gränserna kan öppnas igen och folken kan leva i fred i integrerade samhällen.

Faran nu är förstås att Hamas försöker ta åt sig äran av utrymningen och förstärka sin position på bekostnad av palestinska myndigheten. Det skulle vara ett verkligt hot mot fredsutvecklingen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem