Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hastighet...

Hastighet...

Måste kolla det här. Jag trodde jag visste det mesta men kanske inte.

Har precis uppgraderat till Telia 8000 från Telia 2000

PÅ Telia 2.0 mb lina hade jag en genomsnitts hastighet av 500 till 600 kb i sekunden. Nu när jag uppgraderat till 8000 ser jag ingen skillnad i fart, jag kan få en peak på runt 700 kb/s i sekunden men inte mer och jag har testat på flera olika ställen.

Ringde Telia och han påstod att 700 kb/s är en väldigt bra hastighet för en bredbandshastighet upp till 8 mb/s. Det är 5 mb/s I genomsnitt sa han.
Gjorde en Ip-test och har 5.86 mb/s I receive rate.
På det mer tillförlitliga protokollet har jag en 95 % bandbreds tillgång. Om jag försöker och ladda ned en fil på ungefär 40 mb får jag runt 600 kb/s.

Är detta riktigt eller lovar dom för mycket som vanligt dom på Telia. När jag uppgraderade från 0.5 mb/s till 2.0 mb/s fick jag ju en märkbar skillnad i fart till skillnad från detta.

Och jag trodde 500 kb/s var en halv megabite, alltså 0.5 mb/s

Att ha som högst 700 kb/s låter väldigt konstigt.

Han sa också att jag hade ungefär 2 kilometer till stationen men förra upgraderingen var det ju inga problem att få korrekt hasighet.

Jag höll på och bli förbannad på han eller har jag fel ?


Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

http://bossew.1go.dk/Bredband.htm

Här finns att läsa hela natten,om du orkar.
Mikael_a:

Jag har "exakt" samma värde (och problem) som du. Jag gick också från 500 till 2000, och sedan till 8000. Telia skyddar sig bakom "upptill 8Mbit", därför har vi komsumenter inte en chans. Jag har ALDRIG heller varit över 700 kb/s... trist!
Jag har haft samma problem. Max 550 med Telia 8000.
Det var routern som va problemet (D-Link 804).
Ny router och nu ligger det mellan 800-850.
Annons
På första sidan,har han ett tips om Telia.Prova det,så kanske du får fart så det sprakar om det.Dom bluffar allihop.Dom skyller
på hög belastning,bara.Bor du upp till 3,5 km,så skall du ha full
fart.Mellan 3,5-9 km,är det reducerat.Så vad jag förstår,så är du
lit lurad,men du är inte ensam.
Zacko!

Eftersom vi är i samma klubb,har jag ryktesvis hört att dom
håller på att uppgradera.Men vi håller det för oss själva,så blir
vi ensamma på Telia.Flextronic har skvallrat.
nu räknar ni bara in avstånd från station men så enkelt är det inte. Ni måste även räkna in kabelkvalite(vilket kan orsaka stora problem), vad man har för router, är det något tillfälligt problem med en backbone nånstans, finns det några andra flaskhalsar nånstans mellan mig och det jag försöker dra hem mm.

Och nej 500kb/s är inte 0.5mbit det är 5mb hastighet så att om du ligger så ca 7mbit/s ska du vara glad för det är inte så många som kommer upp i det.

Leif:
Schyyyyy
Ok, Verkar som jag va ute och segla lite, vart bara lite frustrerad när skillnaden inte va så mycket, som jag tyckte.

Men jag är boven på spåret, stavas Internet Explorer 6.0

När jag nu har testat dra ned något med Firefox går det bra mycket fortare, nedladdningen kan starta på så mycket som upp till 4-5 mb/s men sedan sega ned lite till nästan runt 1mb/s. I.E e en riktig flaskhals och för övrigt så har FireFox funkat väldigt mycket bättre än I.E eftersom jag har haft det ett tag.
Rob!

Du är min dataguru.Kan det verkligen,skilja på hastighet,vilken
webbläsare man väljer.Jag provade Opera,som skall vara världens snabbaste,men ingen skillnad.
Det hänger väl på trådar,noder och en massa annat jox.
nä tror inte att webbläsare ska spela någon roll på hur snabbt det går att ladda hem filer. Men igenom att gå in och ändra inställningar i webbläsaren kan det gå snabbare att få hem bilder och text igenom att browsern skickar flera requests till sidan istället för att skicka en efter en så skickar den flera åt gången. Men de inställningarna kommer man inte åt igenom menyn vet inte ens om det är möjligt att göra på IE men på firefox kan man iaf ändra det.

http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1299854/posts <-- där finns hur man gör det på firefox.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem