Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mer tv

Mer tv

Jag funderar lite över dessa djurprogram som man kan se bl.a. på Animal Planet. Djurhjälpen, Nödrop från Naturen och allt vad de heter. Där kan man få se hur de försöker skaka liv i div. trafikskadade djur. Är de verkligen så djurvänliga i t.ex. rävjägarlandet England?

Här om dagen när jag var på hemväg från ett påtvingat #§*x#@¤ projet så såg jag hur bilen framför smällde rakt in i ett vackert rådjur. En hind. Den flög rakt upp i luften, gjode en volt, pälsbitar och annat yrde runt innan den slog i asfalten och spratlande försvann ner i diket.

Jag stannade och följde med tjejen som kört på hinden till diket. Det var så tragiskt att se det vackra djuret med skrämda ögon och blod på nosen. Hade jag haft en kniv så vet i sjutton om jag inte försökt göra slut på lidandet. Att bulta på med stenar, domkraft eller annat känns inte riktigt som jag skulle klara av.

Vi ringde polisen och bad dem komma och göra slut på det hela. Det är mycket tråkigt att se ett så vackert djur trasas sönder, men inte en endaste gång hade jag väl en tanke på att försöka få iväg hinden till en veterinär. Det verkar liksom inte förnuftigt, men i de där tv-programmen... Hur sanna är de egentligen?
Antal svar på detta inlägg: 7
Du påminner mig om,att några valar hade fastnat i packisen.
Jag tror dom skickade ditt 8-10 krigsfartyg och isbrytare,föt
att bistå dom stackars valarna.Tidningarna jublade när olika
länders insats,räddade valarna från en säker död.

Fjorton dagar senare,harpunerade japanska valfångare,alla dom
räddade valarna.Då är det svårt,att hålla sig för skratt.
Batting:
Här i Sverige "pratar" vi bara om hur djurvänliga vi är, men inte någonstans i landet finns en "Djurakut" för de vilda djuren. Du kan iof lämna in ett skadat djur, men kostnaderna för behandling läggs på dig... finns inga fonder eller så. I en mängd länder som England, Nya Zeeland, Australien & USA är detta med att ta hand om de vilda djuren mycket mer utbrett, och i de länderna är det mer naturligt att ringa, eller ta med sig djuret till djursjukhusen. Här i Sverige ringer vi markägaren, eller polisen (precis som ni gjorde) och så kommer de och skjuter djuret... utan chans för behandling eller överlevnad.

Du kan lita på programmen, Batting! Jag lovar!
Jag hoppas att du menar att det är lätt att hålla sig för skratt?
Annons
England har Europas bästa djurskyddsmyndighet för både vilda och tama djur. Staten skjuter till stora summor pengar för att det ska fungera-här hemma drivs allting med frivilliga insatser-jag har varit frivilligarbetare på ett katthem och sett så mycket av människors grymhet att jag inte ens vill berätta det för någon...

Jag för min del tycker det är normalt att vilja hjälpa alla som plågas oavsett om det är djur eller människor-om det innebär att man får slå ihjäl ett djur som lider så hade jag gjort det.

Vilda djur får man inte själv avliva-det ska alltid anmälas till polisen!

Rävjakt är numera förbjudet-om lagen har hunnit träda ikraft än.

Att det sen förekommer jakt på vissa djur är ju knappast någon orsak till att inte hjälpa dem tycker jag.
Tanken på att kontakta en djurläkare kommer ju liksom aldrig upp. Nu måste ju detta stackars rådjur varit mycket svårt skadat, men kan bristen på den där tanken bero på att vi just haft bockjakt, och älgjakten är väl i full gång va? Känns lite konstigt att lappa ihop i ena änden och skjuta ihjäl i den andra. Ack ja, stackars hind. Hon var så fin.
joho!
visst finns det djur-akuter!
finns även djurambulans!
MED sirener!

vet inte om det finns i hela landet, men där jag bor finns det djurambulans!
en djurakut, jag känner till, är öppet dygnet runt, till allt från små halta marsvin till hund och katt.

djurprogrammen är bra, det kan ge tipps och hjälp.
sen vet vi ju inte om folk gör som dom säger.
det mesta är ju som sagt:
Mycket snack och liten verkstad

vi ska ta hand om allt liv!
allt liv är värdefullt! :krammar:
m0zQit0z:

... djurakuter för vilda djur????


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem