Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Varför är kina så intressant

Varför är kina så intressant

Viss är Kina stort och ett land för framtiden. Känns dock som att detta intresse för kina är lite överskattat. Tror ej man kan förvänta sig en ny karriär bara för man pluggar lite kinesiska, eller?

http://www.realtid.se/ArticlePages/200508/25/20050825121027_Realtid329
/20050825121027_Realtid329.dbp.asp
Antal svar på detta inlägg: 3
Kina är oerhört intressant. Det pågår en snabb ekonomisk utveckling som kommer att fortsätta i snabb takt. Det är viktigt för Europa att vi är beredda på att arbeta med Kina. Det är dock inte så enkelt som man kan tro att förutsäga vad som kommer att hända den närmaste åren.

Det mest bekymmersamma med Kina är skillnaden mellan den ekonomiska och den politiska utvecklingen. Den ekonomiska utvecklingen är snabb men motsvaras inte av en politisk utveckling. Det kinesiska kommunistpartiet har ambitionen att behålla sin diktatoriska makt. Problemen med den politiska apparatens eftersläpning som fördröjer utveckling inom ekonomi och kommunikation kommer så småningom att leda till någon form av konfrontation. Detta sker i viss mån redan nu i form av missnöjesyttringar och demonstrationer över hela Kina och regimen beslutade nyligen om en mycket kraftig utbyggnad av säkerhets- och kravallpolis. Frågan är om den konfrontation som så småningom är oundviklig löses fredligt eller ej.

Det är framför allt diskrepansen mellan ekonomisk och politisk utveckling som utgör ett osäkerhetsmonument för Kinas framtid. Men visst kommer Kina att växa fram till en internationellt ledande position på många områden. Och efter övergången till demokrati ska vi bara vara glada över det. det kommer att ge många jobb hos oss i Europa också.
Personligen anser jag att problemet med Kina är den totala avsaknaden av respekt för både djur och människor.

Att göra affärer med en diktatur verkar vara okej bara det är Kina-andra diktaturer är bannlysta.

Bortsett från detta är Kina oerhört intressant kulturellt sett tycker jag. Men åka dit skulle jag aldrig drömma om.

Eftersom kina är i en så expansiv fas ekonomiskt så förstår jag om folk från handelshögskolan vill läsa kinesiska det ger dem ju ett enormt övertag för att få jobb i kina. Finns mycket topplatser att få med trevlig lön.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem