Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Alla människor lika värde?

Alla människor lika värde?

Politikerna pratar så om alla människors lika värde, framförallt Göran Persson, men är alla människor lika värda för er?

Själv så värderar jag min närmaste högre än folk jag inte känner.
Antal svar på detta inlägg: 7
Ju fler människor jag lär känna, alltmer uppskattar jag min hund.
Tommy,du är filosof.Mycket bra människovärdering.Jag delar
helt din uppfattning.
Eric och Tommy , ni har pekat på att det är två skilda saker.
lika värde och värderar.
Sen tror jag inte det bara är Göran Persson som vill framhäva det.
Tror att alla de etablerade partierna har det på sitt program.
att alla skall ha ett lika värde.


Annons
Självklart har alla lika värde. Men....alltid finns det människor som ständig försöker att bevisa motsatsen till den kategorin hör kríminella, alla typer av våldtäcksmän och den mildare varianten skitpratare.
Göran Persson är i allra högsta grad en skitsnackare, men det gäller väl alla politiker. Att alla människor skall ha lika värde torde vara självklart. Att det sedan inte går att utöva i praktiken är en annan sak. Politiker hävdar ofta den lille "mannens"dvs arbetarens, värde och betydelsefullhet. Men... deras agerande säger motsatsen. Ta bara som exempel deras löneutveckling de senaste 30 åren. Ytterligare bevis på att GP är en struntpratare är att han funderade på att avgå. Trodde någon på det? I alla fall inte jag. En sådan som GP släpper aldrig makten ifrån sig så lätt. Vi borde nog ändra i grundlagen och ta efter USA - där man endast får sitta i två perioder. Då skulle GP tvingas att släppa fram nytt blod och kanske sveriges första kvinnliga statsminister.

När människan föds har hos lika värde med alla andra människor, detta är en absolut sanning!

Men en människas handlande i olika situationer, och hennes agerande i förhållande till opinionen gör att detta värde ökar eller minskar beroende på legitmiteten och innehållet i handlandet.

Så dömer du andra, och så vill du själv bli dömd.

Om du som människa gör något bra, så vill du att din omgivning skall uppskatta detta, om detta handlande inte resulterar i en värdeökning, så ser du ditt handlande som ett misslyckande, såvida dina intentioner var att få positiva reaktioner av ovan nämnda handling.

Så fungerar världen, sen kan politikerna säga vad dom vill, och dom som inte håller med, dom har inte lyckats få ett bra grepp om verkligheten, utan hänger sig antagligen till en inre vision om hur världen vore om den var perfekt....

så är icke fallet.......
Att alla människor skulle ha lika värde är en utopi lika realistisk som kommunismen. Lika vacker, naiv och ouppnåbar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem