Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Tips till Systemavstängning i XP

Tips till Systemavstängning i XP

Har du någonsin stött på detta meddelande när någon såkallad kritisk systemprocess eller tjänst har ballat ur? http://www.fajjer.se/systemmeddelande.jpg
Där är Microsoft totalt ute och cyklar.
Datorn behöver ej alls startas om. Det är snarare så att Microsoft vill att datorn skall starta om? Måhända att dom har små spionprogram som dom vill ej ska avslutas tvärt?
Ja, fundera kan man alltid göra. Varför vill dom annars att datorn skall avslutas tvärt när tjänster som ej är livsuppehållande för XP avslutas?

Nu är det dock såhär, att kan nämligen avsluta systemavstängningen. Får du upp ett meddelande likt det som angavs i min länk så är det bara att gå till "Kör..." under startmenyn eller öppna CMD och skriva "shutdown -a" så har du genast hävt avstängningen av datorn. Du kan alltså använda datorn som vanligt utan avstängning, trots att den den "väldigt?" viktiga processen är avslutad.
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag råkade stava lite fel.

"Nu är det dock såhär, att kan nämligen avsluta systemavstängningen."

Det skulle stå man istället för att.
Hej Fajjer ! Det var ett intressant inlägg. Jag kör inte XP utan Win 2000 men jag har ibland råkat ut för något liknande. Då kommer det upp ett fönster som säger något ala " svchost har bla bla och systemet måste startas om ". Det är förmodligen samma ska fast i Win 2000 istället. Nästa gång det dyker upp ska jag försöka med " shutdown -a " i CMD.

För min del får du gärna skriva att -MS bör lära sig veta hut- men använd en annan rubrik till inlägget så att man redan där kan se att det handlar om " Systemavstängning ". Det finns ju så många tusen saker som MS bör lära sig veta hut om.
axe
Jag har inte en aning om hur systemavstängningen går till i Win 2000. Jag kan tänka mig at det går till på samma sätt. Problemet som du nämnde är många gånger detsamma, att det strular med svchost. Testa så får du se om det funkar för dig med. Det skadar ju aldrig. :)
min rubrik kanske inte var den bästa. Den får gärna ändras av Göcke eller Daniel. Det var bara något jag drog till med i all hast. :)

RED: jag ändrar rubriken , hoppas den passar
annars så är det bara att sända ett mail
mvh // göcke
Annons
Brukar se ut så där när man fått Blaster viruset.
Jag fick samma tanke Rob.
Blasterviruset uppför sig precis sådär.

Har för mig att det dyker bara upp om man är uppkopplad mot internet.

Verktyg för borttagning:
http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.blaster.worm.remova
l.tool.html

Mitt knep fungerar lika bra på Blaster-viruset, rent tillfälligt. Jag kommer ihåg hur stora problem jag hade med att installera säkerhetsuppdateringen. Min dator hann nog starta om tre gånger innan jag rent ut sagt hann att få in uppdateringen, helt i onödan, hehe..
Du missar poängen Faijjer.
Du har nog blaster viruset fortfarande.
Det är därför du får upp den lilla popupen om att windows måste strta om pga.....

Det räcker inte med uppdateringen, du måste ta bort viruset med Blaster fix. Och inaktivera systemåtersällning medan du gör det.
Fajjer
visar du är bra nåt sätt?
Blaster viruset kommer ALDRIGT försvinna,
alla har sagt så..
man kan stänga av på tjänster RPC men vissa program måste har schost. EX msplayer...

starta brandväggen sen update windows klart sen
ladda sp2 då är du säker

Gör inte vad Fajjer säger vissa delar funkar inte bra
dem som inte har nätverk hemma "flera datorer "
inställning anslutning har bara TCP/IP krysad dem andra krysa av.
man måste har tcp/ip via internet
Jag har aldrig påstått att Blasterviruset skulle försvinna, därav så skrev jag "Mitt knep fungerar lika bra på Blaster-viruset, rent tillfälligt."
Slå upp ordet "tillfälligt" i ett ordlexikon så får ni se dess innebörd. :)

Ja, det stämmer att operativsystemet och diverse program kräver vissa tjänster för att fungera korrekt.
Dom flesta startas igen automatiskt vid behov, så det är tveksamt om man ens får några problem över huvud taget.

Skulle man dock mot all förmodan få problem så behöver man absolut ej starta om datorn som Gösta verkar tro. Man kan helt enkelt starta tjänsten/tjänsterna som krävs igen.
Oftast så får man ett felmeddelande som berättar precis hur man skall göra för att starta tjänsten.

Tjänsterna finns under Kontrollpanelen/Datorhantering. Gå in på "Tjänster och program" och klicka på "Tjänster" så får du upp en listsa över de tjänster som finns. Där kan du sälv styra de tjänster som du vill starta, stoppa eller starta om.
Jag råkade skriva fel. Det skulle stå:

Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem