Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

HD-tv

HD-tv

Vad menas egentligen när de säger att en tv är HD-klar? När införs det och vad gör man med sin gamla tv då?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

HDTV betyder "High Definition TV" och är en standard för TV sändningar i en kvalité som vida överstiger dagens sändningar. Faktum är att HDTV ser tom bättre ut än DVD.
När man köper en ny TV är det viktigt att den klarar av att visa HDTV i så bra kvalité som HDTV kan leverera, detta är vanligt på t.ex. en plasma-tv av modernt snitt.
HDTV kommer att införas successivt i Sverige, Canal Digital blir först nu i september med sändningar i HDTV.
Man får anta att övriga företag inom kabel-tv kommer att följa efter ganska snabbt, det brukar ju fungera så.
Man tror att HDTV kommer få sitt genombrott under sommaren 2006 eftersom fotbollssändningarna då kommer att finnas tillgängliga i HDTV.
Observera även att som vanligt inom tekniska standarder så finns det olika standarder, det är därför viktigt att man är ganska påläst innan man köper sig en ny HDTV, bara det att försäljaren säger att en tv är "hdtv-klar" räcker inte.
Jag funderar på en lcd-tv där det står att den är HD-klar. Kan man lita på det och kan man fortfarande använda sin gamla tv, i t ex sovrummet? Eller måste man använda sig av en separat låda, typ den för digital-tv?
Både ja och nej, att den är HDTV-klar skall garantera att den kan visa HDTV signaler, MEN det garanterar inte att den visar signalen i "äkta" HDTV, du MÅSTE alltså kolla upp att tv:n klarar en upplösning på minst 1280x720. Vill du vara HELT säkrad så skall tv:n klara en upplösning på 1920x1080, det är den vassaste HDTV standarden.

Hur företagen ämnar lösa sändningarna här i Sverige vet jag ej, men eftersom HDTV sändningar alltid är digitala så behövs en s.k. set-top box för att konvertera signalen till en analog tv. Om man köper en TV som är "digital-ready" så behövs teoretiskt ingen set-top box, men eftersom företagen som sänder HDTV säkert kommer att koda signalen för att tvinga folk att betala, så kommer man säkert behöva en dekoder i alla fall.
Annons
Tack Los L, blev lite klyftigare nu.
Sen så tror jag inte det kommer gå så snabbt att införa HDTV här i sverige då terracom säger att de inte har bandbredden för det då HDTV kräver så mycket mer bandbredd än vad vanliga digitala och analoga sändningar tar.

sen skulle jag rekommendera upplösningen 1366x768 framför 1280x720. då 1366x768 ger rätt aspectratio (kom inte på det svenska order ) Men räkna med att sändningarna kommer gå i 720p och inte 1080p som 1920x1080 upplösningen är då det kräver alldeles för mycket bandbredd. Om de börjar sända över satelit så är det möjligt att det går men inget som kommer bli för alla program.
Rob:

Som sagt, de börjar i september. Och personligen anser jag det självklart att om man ändå ska investera en massa pengar i en ny och fin teve så ska man köpa en som klarar 1920x1080.
Eftersom jag har långtgående planer på att kasta ut min traditionella TV och övergå till Att se på TV via datorn så satte ni nu myror i skallen på mig.
Jag kommer att skaffa Win XPMediacenter så fort den kommer på svenska här i höst. Men jag har redan skaffat ett TV-kort som jag installerat. Borde jag kollat att att även mottagarna på kortet klar HDTV ? Eller gäller det bara själva skärmen ?

Ditt grafikkort+TV måste ha HDMI eller DVI kontakt för att kunna föra över bilden med rätt kvalite och så ska den väl helst ha stöd för HDCP eftersom troligen Blu-ray och HDDVD kommer kodas så.

Los Lovos köper man TV idag så tycker inte jag man ska satsa på 1920x1080 de är alldeles för dyra man får väl räkna med runt 50kkr och uppåt om man ska ha en större tv för det formatet, men nöjer man sig med 23" så finns det en trevlig från HP som några kolleger har, men den saknar HDMI kontakt. Speciellt när standarden för TV kommer kör 720p och inte 1080p. USA skulle ju redan kört digital-TV och HDTV rakt igenom nu typ men så långt har de inte kommit, så räkna inte med att HDTV kommer slå igenom så fort även om "vissa" sändningar och filmer kommer sändas i HDTV format.
Digital-tv då som är en annan historia kommer ju vara infört i sverige 2008, men att kör HDTV rakt igenom kommer dröja mycket längre eftersom det inte bara handlar om hur tv/dator/osv tar imot och visar bilden utan även hur filmbolag och tv bolag spelar in sinna program.
Ehh håller nog me LosLovos där...bättre å ha en tv som klarar högre upplösning om man nu ska satsa på hdtv...sen behöver man juh inte köra maxupplösning...bara för att tv:n klarar det....funkar väl som en lcd skärm eller?
Wicky om den är avsedd att ha som tv är det inte säkert att den funkar bra som skärm till datorn, funkar gör den troligen men att den funkar "bra" nja inte säkert. Beror helt och hållet på vad för ingångar som finns och vad man skulle ha den till på datorn. Men jag skulle inte lägga ut ca 46k( ca pris för en 1080p lcd) på en tv som jag kan använda till datorn. Men nöjer du dig med en 23" lcd panel som tv så finns det en från hp för runt 12k som klarar 1080p, men 23" är lite för litet för att ha som tv och så saknar den HDMI kontakt och vet inte hur det är med stöd för HDCP och så saknar den TV-tuner (vilket även många lcd tv gör) vilket innebär att du måste lägga till ca 1.5k på priset för en lcd/plasma tv.
Och HDCP kan ju va bra att ha om man ska kolla på Blu-ray eller HDDVD filmer.
Nä ska jag ha en LCD så blir det en 720p då kan jag köpa två och ha en på skithuset istället för att bara ha råd med en 1080p.. :)

Ps. Reserverar mig för åsiktsförändringar i takt med priset på 1080p sjunker Ds. ;)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem