Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Billig mat

Billig mat

Hahaha .. här får folk betala för att de väljer mat efter "billigast är bäst" principen istället för att satsa på kvalité som t.ex. ekologiskt kött.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,696849,00.html

Jag blir inte ens längre förvånad numera, varenda gång de hittar bakterier, insekter, avhugna kroppsdelar eller någonting annat otroligt äckligt i mat, så är det från ett märke som endast marknadsförs som billigt billigt billigt.
När läste man sist om dessa vidrigheter i t.ex. änglamarks produkter?
Antal svar på detta inlägg: 4
Problemet är att folk inte bryr sig ett skit om varken miljön eller djurhållningen. Jag begriper inte varför man ska köpa ägg,mjölk eller kött från andra länder-vi har ju det hemma...
Jag håller fullständigt med. Det är ganska lustigt hur de flesta av oss prioriterar; vi kan lägga stora summor på tv-apparater, mobiler, datorer och kläder (Och här har vi lärt oss att vara uppmärksamma på om det kan ligga barnarbete bakom, samt att inte köpa regnskogsträ. Hm, dock inte när det gäller kläder) men när det gäller maten då är det oftast som Los Lovos säger: billigast är bäst.

Men är det någon som har en förklaring till att folk accepterar att deras barn måste gå klädda i jeans som kostar 1000:- men samtidigt köper det billigaste anabolaköttet från ukraina eller var det nu kommer ifrån?
Annons
Om jag inte är helt missunderrättad var det ju falsklarm. Den smittade gossen fick ju i sig bassiluskerena någon annan stans ifrån.

Men jag håller med i vad ni skriver och jag tror det beror på att vi (de flesta?) människor bryr oss mer om hur vi ser ut än samhället i övrigt. Ekvationen är enkel. Billigare mat => Mer pengar till oss själva. Det gäller ju att prioritera för att bli hippast i gänget?

Fast själv har jag ingen förståelse för sånt beteende. Det har hänt två gånger i mitt liv att jag köpt ett par jeans som kostade över 200kr och då kostade de 400. Men jag är också vegetarian och köper ekologisk mjölk och kravmärkta ägg.

En annan förklaring är att vi kanske är för materialistiska (prylfixerade) för att komma ihåg att god livskvalité kan innefatta även dyr mat. PlasmaTVar är ju något som står kvar i lägenheten länge och det gör inte maten... Hur kan vi konsumera oss lyckliga om det vi köper inte består?

Föresten, idag har jag köpt en ny iPod nano. =D

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem