Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Bensinupproret

Bensinupproret

Bensinskatteuppror!!!

8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74
miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i
bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!

Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn.

http://www.bensinskatteuppror.se/
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Bra!

Höj bensinskatten ännu mer. Smakar det att åka bil så ska det även kosta.
Tycker jag med..ta cykeln om det är så dyrt.
Lite för långt att cykla 15 mil/dag för att ta sej till och från jobbet men i storstäderna funkar det säkert, annars finns det ju kanske tunnelbana eller bussar som går var och varannan minut så jag förstår om det kan tyckas att bilen är en lyx.
Annons
Jag har en fråga till två av de ovanstående inläggen.

När blev bilåkning ett rent nöje?

Det är väl inte för det höga nöjet att köra bil som vi protesterar mot den höga bensinskatten.
Det är precis som Benny skriver för många en absolut nödvändighet att ha en eller två bilar för att överhuvud taget klara vardagen.

Men det är klart har man cykelavstånd eller bor i en storstad och har buss eller tunnelbana runt knuten är det lätt att vara kaxig.

Vi kanske ska föreslå en cykelskatt och tredubbla priset på lokaltrafiken i storstäderna, då kan vi ju använda dessa pengar till att finansiera glesbygdens resor där det inte finns några allternativ och som måste göras med bil. Då behöver vi ju inte sänka bensinskatten.

För jag antar att det precis lika roligt för er att åka buss/tunnelbana till jobbet som ni tror att det är för oss att åka bil.

Micke
det är ju inte skatteprocenten som åker upp utan leverantörerna
som höjer priserna, gnäll på dem att de höjer i tid och otid.
det kommer de att göra oavsätt om skatteprocenten minskar.
skaffa moped
Micke:
Antar att jag ska känna mig träffad...min erfarenhet är att 75% av bilisterna är lata....de som har långt får ju göra avdrag för resvägen till viss del...fast de flesta jag känner som kör bil gör det för att det går fortare och det är ju så besvärligt att åka buss..och cykla när det regnar...näää...eller blåser....ännu värre..

Nödvändigt med bil tor jag inte det är för så värst många-möjligen i landets norra ända..jag betalar gärna cykelskatt om du nu tror det skulle ändra något-en cykel blir man friskare av att ha-bilar förstör hälsan för alla..

Dessutom kostar bensinen i England mer än 14 kronor nu...så här är den ändå ganska billig..

Det finns bilar som kan köras på andra bränsle-tryck på biltillverkarna istället för att gnälla om bensinpriset..så länge det inte finns efterfrågan(när bensinen är billig)så bryr de sig inte om att utveckla fler bilar inom alternativklasserna...
Jag bor i södra sverige och här finns ingen lokaltrafik som passar för att åka till och från jobbet,och inte finns det jobb till ca 1000 personer i det lilla samhället jag bor i... Att påstå att man har bil bara för man är lat visar bara på hur oändligt korkad man kan bli.. Kanske av att bo i en stad,kanske av födsel och ohejdad vana,vad vet jag..
Göcke:
Varför gnälla på dem som tar ut minst?? Ska man gnälla, ska man väl gnälla på dem som tar ut mest av kakan! Förstår verkligen inte ditt tankesätt?
Ja men hallå.

Kanske du Nane skulle ta dig utanför stadsgränsen nångång och varför inte bli avsläppt i landets norra del eller för den delen var som helst som inte är en storstad så kanske även du skulle inse bilens behov.

Att de flesta du känner använder bilen för enbart av bekvämlighetsskäl och 75% av dessa för att de är lata visar ju bara hur lite du vet om hur det faktiskt ser ut och fungerar i resten av vårt avlånga land.

Jaq har tidigare bott så att jag hade 17 mil till jobbet tur och retur
varje dag, några bussar eller andra kollektiva färdmedel fanns och finns fortfarande inte.
Så räkna ut vad detta skulle kosta i månaden, för sakens skull säger vi att du kör en liten bensinsnål bil som drar 0,6 liter milen.
Det blir 10,2 liter om dagen.

Om vi säger att bensinen kostar 11.80 kr litern har du en kostnad på ca 120 kr/dag 22 dagar i månaden ger en kostnad för dig ca 2 650kr/månad bara för att ta dig till och från din arbetsplats.
Pengar som du som bor nära ditt jobb kan använda till andra "nöjen" än att åka bil.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem