Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Alla dessa personrån?

Alla dessa personrån?

Polisen säger ju t.e.x här i Malmö att de vet ungefär vilka gäng det är som rånar och att antalet busar är kanske ca 35-40 st.

Varför kan inte då civilklädda poliser (med backup) ge sig ut på stan sena kvällar och prata i dyra tlefoner, eller laptop i väskan.
Allt med syfte att försöka bli Rånad utav några av dessa speciment. Tycker inte det är moraliskt fel.
Man skall ju ha den rätten att röra sig på gator och torg.

Kan ju inte kallas provokation eftersom man inte gör något aktivt för att lura det lägre stående elementet.
Är detta tillåtet enl svansk lag undrar jag nu.
Om inte, är det då inte dags att vi ser till att det blir det.
Hur får man till denna lagändring i sådana fall?
Någon som vill hjälpa till? Ge polisen verktyg att skära bort denna sjuka vävnad. JAg vill kunna gå på gator och torg igen,även på kvällen.
Antal svar på detta inlägg: 7
Heja Janne R
Jag håller med dig så det bara sjunger om det.
Sätt upp flera kameror på gator och torg.
MEN - då kommer det alltid någon advokat som tycker att det inkräktar på den personliga integriteten ( Läs: vill tjäna pengar ).
Jag tycker: Släpp ut några gamla tanter - maskerade till poliser.
Knip dom ska rycka deras handväskor.
En annan sak - mer pengar till Polisen - så vi slipper privata vaktbolag.
I.O.F.S inget ont om dom - men lagen ska skötas av våra skattebetalda väktare.
Titta på USA - dom skrattar lite åt oss - och vårt sätt att tackla detta problem.
Heja Janne R

Ett litet tillägg.
Höj straffen för rån - så att dom kommer i alla fall i närheten av dom Californiska straffen.
Jag är svensk av födsel och ohejdad vana - men nu måste något göras åt den svenska s.k kriminalvården.
Vi blir ju utskrattade.
Detta var bara ett litet inlägg i debatten - har nog inte att göra så mycket med det Janne R ville säga.
Men jag vill säga :
Minst 25 år för svårare brott. För 3 brott som kan räknas som halvsvåra. 25 år. Mord: Livstid.
Har jag rätt eller fel ?
Idéerna fungerar bra i teorin men man ska akta sig för att införa polisstat - det är lätt att missbruka.
Annons
Kurtan.

"Jag tycker: Släpp ut några gamla tanter - maskerade till poliser."

Var skall du få tag på dessa pantertanter, och skall du få bovarna att rycka dessa maskerade tanters handväskor när dom ser ut som poliser ?

/B
Jag tror inte att det hjälper så mycket att höja straffen för rån.
Utan man måste höja risken att åka fast tror jag.

Studier har visat att höjda straffskalor för vissa brott inte ger någon större förebyggande effekt.

Däremot skall det kännas otryggt att råna, risken att åka fast skall vara stor. Polisen måste vara mer närvarande och med mer utstuderade metoder. Och inte på kontorstid.

GE POLISEN MER PENGAR NUU!!!! Och ge oss fler Poliser.

Varför inte ett sheriffsystem utanför tätorterna, folkvalda poliser som ansvarar för ett distrikt, man väljer en lämplig kandidat, han får en budget, han ansäller så många poliser som anses behövas.
Janne finns inte pengar. våra poliser får inte kläd på sej till en annan person det är för dyrt skulle hända något..

Ge pengar till polisen så enkelt är inte inte?
Janne R: Jag håller med om det mesta. Straffskärpning kan nog vara befogat i en del fall, men framför allt är det viktigt att höja risken att åka fast som du skriver. Ut med polisen i samhället. Jag vet inte om det verkligen behövs fler poliser, det verkar som om dom finns men håller på med intern administration istället för att vara ute i verksamheten.

New York var för ca 15 år sedan en ganska orolig stad med mycket brott. Där han man fått bukt med brottligheten genom sin nolltoleranskampanj som kanske ibland var överdriven men som iallafall fick effekt. I dag rör man sig mycket friare i New York. Även i andra ställen i världen med hög polisnärvaro i samhället som i Tokyo, Seoul, är det mycket säkrare på gatorna än i Stockholm.

Jag är inte emot straffskärpning - det finns ibland upprörande konstigheter när det gäller straffsatserna. Men det finns också konstigheter när det gäller bevissäkringen. Nyligen blev en man dömd till fängelse för våldtäkt på sin tidigare flickvän där bevisningen grundade sig enbart på kvinnans påstående. Rätten fann detta trovärdigt eftersom hon ringde polisen så snabbt efter den påstådda gärningen. Det är uppenbart att bevisning inte längre krävs för vissa brott. Om ord står mot ord åtminstone i vissa sexualbrottsfall så gäller kvinnans ord. Det är oroande för rättssäkerheten.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem