Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sekter och övergrepp

Sekter och övergrepp

.. börjar då denna tråd, med en normalare ton.
såg programmet INSIDER med Robert Ashberg.
programmet började med en ung man som filmade sig själv.
29 årige RICK sitter i sitt kök med en laddad pistol,
han förbereder sitt eget självmord...
det är meningen att han ska ta över efter sin mamma,
sekten*familjen*.
som enligt Rick och *andra* har begått övergrepp.

mot slutet av programmet visar det sig att flera utredningar har startats, men lagts ner av olika orsaker, en del har slutat jobba, en del har inte haft tid, ork, pengar, resurser m.m
att inte göra något, är även det ett övergrepp mot både individen och lagen!
börjar ju undra om dessa utredare verkligen är seriösa,
är utredarna själva medlemmar i nån skum rörelse?
sekter som kränker mänskliga rättigheter borde stoppas enligt lag,
förbjudas!

visst finns det människor som frivilligt söker sig till sekter, men inser oftast inte vad som händer med deras liv.
varför vill sekten att medlemmar skall sprida *ordet* vidare, men samtidigit hålla det hemligt för andra utomstående?
om sekter skulle vara bra,
varför mår då så väldigt många dåligt?
det finns ju en massa andra roliga organisationer man kan gå in i ändå, som inte kräver hela själen och kroppen som betalning.
golfklubbar, frimärks-samlare, viktväktarna,
ishockeyklubbar för fans, yoga med österländska örter... m.m ...m.m
internet forum...hi hi

Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Varför tror du att sekter är ett stort problem här i Sverige?
los lovos

tycker att sekter är ett problem överhuvudtaget. i hela världen,
inte bara i vårt blågula land.

just det, från förra tråden, skrev du att flickor i Afrika prostituerar sig för att ha råd med studier.
kan informera dig om att detta sker även i sverige,
mer vanligt än du tror.
det sker tyvärr överallt.
vi kanske ser ut som ett I-land,
men situationen har försämrats markant,
framförallt för unga.
själv föddes jag på sjuttiotalet.
(skratt) då drogs jag i väg med ballonger o blommor på vagnen,
ut för att rädda världen! att kämpa för den fria viljan.

Jag såg inte programmet men det brukar ju vara ungefär det samma så fort det handlar om "sekter"..men hur vet man att det är en sekt? Vad skiljer en sekt från en vanlig klubb? Det finns ju olika organisationer som inte kallas för sekt men som trots det verkar ljusskygga-Frimurarlogen t.ex.

Vad jag undrar är :hur ska man avgöra vad en sekt är och när det ska stoppas? Fotbollsklubbar är ibland som en sorts sekter-politiska organisationer likaså...man kan ju inte säga att alla som akdar andra männsikor är sekter-då skulle inte mycket finnas kvar i föreningslivet! Eller har det alltid med tro att göra?
Annons
akdar=skadar ...sorry...
m0zQit0z:

Jag trodde du typ, gifte dig på sjuttiotalet.

Hur många flickor prostituerar sig i Sverige för att ha råd med mat och studier?
Svar: Inga.

Hur många sekter har vi i Sverige som utgör ett allvarligt hot?
Svar: Nån enstaka.
LL:
Nä, kanske inte prostituerar sig för att ha råd med mat, men för att skaffa sig en bättre ekonomisk sits i skolan. Var inte länge sedan man läste om en tjej (17 år) som stack till ett hotell efter skolan. Skötte hela sin planering från skolan via mobilen. Det är kanske inte vanligt i Sverige, men visst förekommer det.

När det gäller sekters hot är det väl få som vet något om. Först när de blir avslöjade får vi reda på sanningen. Så har det ju varit med de sekter som blivit avslöjade och som senare blivit dokumentärer.
nane

en sekt är farlig när den intrigerar integriteten,
när den ifrågasätter ens familj, vänner, intressen.
sekter är väldigt duktiga på att splittra familjer, äktenskap.
samt om en människa är ensam och söker närhet, blir denne så involverad, att allt annat utanför blir fel.
själv skulle jag föreslå ensamma människor som söker närhet,
först skaffa ett trevligt husdjur
två, gå med i en trevlig förening , där andra har samma intressen, som ses då och då med olika aktiviteter.
tre, gå med i två klubbar/föreningar om intresseflödet växer.
los lovos

på sjuttiotalet, när jag var 4 år gammal hade jag en pojkvän på dagiset, *lol* vi kallade oss för prinsen och prinsessan eftersom jag gillade att ha en klänning PÅ huvudet. haha.
så på sätt och vis var jag väl gift...*skratt*

1.eeh, ok du vet inte mycket om kvinnofolket märker jag..*lol*
men det är förståeligt, ytterst få män läser kvinnotidningar o artiklar.
2. och även om dom *hotfulla* sekterna inte är många,
så drar dom till sig en massa folk.
vår historia visar att människor alltid attraherats av det okända,
det mystiska.
det finns en anledning för sekter att upprätthålla mystiken,
detta gör människor nyfikna
dom vill veta mer
men kommer egentligen aldrig fram till SVARET
... ...så det så..he he
Sekt!
Kan Sverige som nation vara en sekt!
Tycka och tänka likadant.
Göra saker på samma sätt.
Tvångstankar som att fira JUL med stress, köpa julklappar etc. sedan säger folk att det är roligt.
Alla gör likadant och den som inte gör likadant får gliringar. "Vilken konstig typ.", " Vem tror han att han är?"
Är det inte sektmässigt när ingen får vara annorlunda? utan man måste göra som alla andra.
Vad skiljer sig den sekt som ni kallar för sekt än Sverige rikets sekt? Det vill säga vara som en svensson arbeta, föda barn, vara samhället tilllags, tvingas in i livets tratt för att slutligen bli 65 och senare dö själsligen och kroppsligen utfattig, känna sig totalt lurad, bli sur och grinig för att man hamnar på ättestupan?
Det finns mikro sekter men man får inte glömma macro sekten. Vilken är mer berättigad än den andra?
Hur många finns det inte som har hoppat ut för broar, skjutit sig, hängtsig bara för att dom har tyckt att Sverige sekten* har varit ett svek?
(*Sverige sekt= livetet mönster i Sverige samma dag in och ut, år in och ut. Supa och slå runt, jaga tjejer och killar glo på TV. Hur roligt är det?)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem