Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fattiga sverige

Fattiga sverige

Förra året var 326 miljarder av statens inkomster från arbetsgivaravgifter.
Den regering som vågar sänka arbetsgivaravgiften - eller ta bort den helt - den regeringen kommer att skapa arbeten i Sverige. I dagsläget är det för dyrt att nyanställa. Klimatet för utländska företag som vill flytta till Sverige är också minst sagt uruselt. Resultatet blir arbetslöshet, företagsflykt och ökad statsskuld. I förlängningen handlar det om att Sverige håller på att förvandlas till ett fattigt land. Inför Euron oxå!
Antal svar på detta inlägg: 7
Hej!

loan:

Jag har haft en nära bekant som varit enmansföretagare och han sa en gång: att det är bara en idiot som vågar anställa någon idag.

Visst..jag håller med dig men vad innbär arbetsgivaravgifterna då?

Går inte det till pension vad jag förstått..?

Ska kolla lite närmare på det då jag är dåligt insatt i vad det ger tillbaka..

Nåt är i alla fel då man hör detta tjatande om arb.givaravgifterna stup i kvarten och knappt någon anställer längre..

Hmm?
Hej!

Hittade bara detta:

1 § En arbetsgivare skall på det avgiftsunderlag som anges i 3-5 §§ för varje år betala

1. sjukförsäkringsavgift med 8,50 procent,
2. efterlevandepensionsavgift med 1,70 procent,
3. ålderspensionsavgift med 10,21 procent,
4. föräldraförsäkringsavgift med 2,20 procent,
5. arbetsskadeavgift med 1,38 procent,
6. arbetsmarknadsavgift med 5,84 procent.

Men..om man sänker arb.givaravgiften kanske man inte får nån pension i framtiden eller den blir så liten att man måste gå på soc likt många pensionärer redan idag..

Eller vad menar du?
Bubben om du tänker efter lite. Sänkt arbetsgivar avgift per person genererar fler som jobbar vilket blir lika mycket intäckter eller mer.
Men lämnar vi just arbetsgivaravgiften så kommer intäckterna till staten att öka eftersom fler har pengar att handla för kommer konsumtionen att stiga och det genererar mer intäckter till staten i form av moms.

Därav rösta borgligt. För socarna är bara intresserade av plussjobb istället för att få företag att faktiskt anställa. Plussjobben kostar ju bara staten pengar, men när de pengarna är slut så blir det inga mer sånna jobb och arbetslösheten är hög igen.

Har heller inte hört något om att socarna vill betala tillbaka något på statsskulden. Borgarna vill betala tillbaka så amorteringskostnaden minskar med 43 miljarder per år. det tycker jag är bra. För det blir mycket pengar över då som kan användas till annat.

Annons
Hej!

Vad är plusjobb?

Och nja..jag undrar verkligen om konsumtionen stiger?

Dom pengarna hamnar nog i bostadsrätter och aktier snarare och sen när det blir bostadskrach eller lågkonjunktur är pengarna borta..

Och joo..visst betalar vi redan av på stadsskulden annars hade inte räntorna rasat så mycket som dom gjort..
Hejsan.

Nu vet jag vad plusjobb är och jag ser inget fel i det:

Plusjobben är vanliga jobb, till avtalsenliga löner. Skillnaden mot andra jobb är att de riktar sig till dem som har svårt att finna ett jobb på egen hand.
För att få ett plusjobb måste man ha varit arbetslös i mer än två år. Det talas föraktfullt om gardinjobb.
Men jag ser betydligt hellre att de som har varit arbetslösa en längre tid får möjlighet att bidra till samhällsutvecklingen än att de fortsätter att gå utan arbete.

När konjunkturen vänder på arbetsmarknaden blir det också betydligt lättare att få andra jobb när man har plusjobbat än om man hade gått arbetslös.
För samhällsekonomin som helhet är det också positivt.

Om det är nå't jag håller för heligt så måste det vara arbete, alla borde ha rätt till arbete och jobb.
loan

så fattigt är inte sverige,
enligt person/adress registret från BL.A finanshuset finns det många med en årsinkomst mellan 300.000 till 900.000.

kanske folk tror det börjar bli fattigt när årsinkomsten sjunker
under dessa siffror? *skratt*

än så länge är det ingen fara, men en sak har du rätt i,
det sjunker naturligtvis,
men inte SÅÅÅ kaotiskt.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem