Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fastighets skatt

Fastighets skatt

Nån mer som fått den nya taxeringsvärdet på huset? Jag fick i dag
~1 200 000 = ~1000:-/mån (bara i skatt) Är det meningen att bara höginkomstagare skall kunna bo i hus? Eller göra som Persson skaffa sig ett gods som är skattebefriat? Måste alla som inte tjänar mer än en 1/2 miljon om året bo i lägenhet o därmed berika fastighetsägarna = dom som har mycket får mer, eller?
//Urban
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Bara 1000
I Stockholm är det en utgift på 3-4000:- för de flesta normala villor!
Då huspriserna ligger på 3-4 000 000:- för en normal "Sverigevilla".
Sedan tillkommer räntorna på dessa högre lån!
Så har du bara ett taxeringsvärde på 1 200 000 så kan du inte ha så stora lån heller, vilket gör att du trots allt bör ha en ganska liten boendekostnad.
Nu är det väl så att jag vänder mig mot fastighet skatten som sådan, inte just att min "bara" är 1000:-
Man kan ju diskutera fram o tillbaka hurvida någonting är billigt el dyrt. Tex bor man 4 st personer i ett hus som kostar 3000:-/mån o alla jobbar o man delar på fastighetsskatten så blir det billigare för dom än om du bor ensam i ett hus med 2 barn som kostar 1000:-/mån, sen tar ju inte fastighetsskatten någon hänsyn till din inkomst heller är du pensionär betalar du lika mycket som ett hockey proffs. Nu är jag altså inte för en progresiv fastighetsskatt - utan vill ha bort den. Men en förklaring till varför vissa kan tycka att 1000:-/mån är mycket
//Urban
Jag bor i en "mindre attraktiv ort" så mitt taxeringsvärde slutade på 660.000:-, trots stor villa i ett bra område, så jag får väl vara glad.
Men med tanke på att för bara 5 år sedan var villan taxerad till inte mer än 375.000:- tycker jag ökningarna är hemska.

I mitt yrke träffar jag mycket folk, som jag levererar både varor och tjänster till och det händer ganska ofta att folk frågar efter avbetalningar på ett par tre gånger.
Det har hänt att äldre människor frågar efter detta trots att kostnaden bara uppgått till en tusenlapp eller två, ibland har det bara handlat om hundralappar.

Jag kan inte hjälpa att fråga mig då: Hur slår de här ökningarna mot dessa människor...ofta sitter de i hus de har levt i sina hela liv, de har ofta små pensioner och har det inte lätt att få allt att gå runt redan idag...elströmmen har gått upp, sophämtning, och prata inte om uppvärmningskostnaderna.
Var ska dessa människor få mer pengar ifrån ? Höjningen av pensionerna är ju ett skämt...pantsätta sina vigselringar eller kanske avstå från pålägg på sina smörgåsar för att skrapa ihop till skatten ?
Fastighetsskatten är ett okynne, en ren stöld som driver folk från sina hem. Avskaffa den !

Vad gör staten med alla skattepengar egentligen ? Vi betalar in så mycket och det finns ju nästan ingenting som är riktigt bra längre.. I skolan sparas det, I sjukvården likadant och vi kör på vägar fulla med hål, hjälpligt lappade.
Nog kunde det vara bättre...hos oss med världens högsta skattetryck.
Annons
(()) - kan bara hålla med ovan kommentarer.
.(.T.).
..O.O... ps: försökte göra små dojjir till ängeln...inte så lyckat.
(()) - kan bara hålla med ovan kommentarer.
.(.T.).
Jag håller med föregående inlägg, men jag kan inte förstå varför man ska betala fastighetsskatt på ett hus som banken äger till 95%, det är ju sjukt. Det enda rätta är väl att ta ut skatten på en eventuell vinst vid försäljning?
Men hur skulle politikerna annars kunna höja sina löner med hundratusentals kronor varje år om vi inte hade skatt på allting som vi måste ha för att överleva?


Skämt åsido, det borde vara så som det var förr; att "överheten" endast fick en tiondel av vad vi sliter ihop!!!
Ja det finns väl bara en sak att göra. Rösta på det parti som ger er mest klirr i kassan. Finns ju några som vill askaffa fastighetsskatten.
Mig veterligen så går väl det mesta av våra surt förvärvade skattepengar till EU och till att betala av en - fortfarande - gigantisk statsskuld. Här pratas det om fastighetsskatt hit och skatt dit.

Men vad har vi egentligen lärt oss på 10-15 års tid. Inte ett skit. Fastighetsbubblan växer igen. Vi sitter idag vid våra datorer och drömmer oss bort till den där drömvillan i förorten och är dessutom beredda att belåna oss upp till öronen för att få flytta dit.

Sedan belånar folk huset flera gånger om för att kunna unna sig två-pipig Audi 3.2 liter, segelbåt, plasmaTV och annan lull lull för att känna sig hel och ren. I ett sådant läge är värdestegring på huset inga prolem. Här ska nämligen konsumeras som bara den... Heltokigt skulle jag säga.

Inte fasiken undra på att folk sedan går och gnäller på att ekonomin inte går ihop, när allt ska betalas av.
Själv arbetar jag och familjen hårt som fan för att i framtiden slippa sitta i knät på bankkamrern. Skulle aldrig köpa en kåk bara för att jag lyckats få ihop 10 % av köpeskillingen. Köper eller bygger drömkåken när jag fått ihop mins 50% av köpeskillingen. Då blir inte heller en eventuell fastighetsskatt så kännbar.

fastighets skatten har väl inget med hur stort lånen är.
de är ju bara dina egna utgifter för köpet av hus.

taxeringsvärdet är det som ligger till grund för detta.
och de är schablon värden för det område du bor i bla.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem