Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Hur mycket alkohol tål den?

Hur mycket alkohol tål den?

Hur många % alkohol (E85) som nu finns på mackarna kan man köra en vanlig bensinare (läs Volvo 940) på utan att den går sämre. Jag har blandat 50% 95 oktan och 50% E85 och det går alldeles utmärkt. Nån som provat 100% E85?
Antal svar på detta inlägg: 5
http://www.etanol.nu/

Här kan du finna en massa info och sånt om etanol...

Ha de'...
Ju mer Etanol du kör på, destu mer svårstartad blir den vid kall väderlek. Jag kör just nu på ca 80-90% Etanol i min VW Golf -93 och än så länge går den bra och är fortfarande väldigt lättstartad. Och ju mer Etanol du tankar i ju mer "bensin/Etanol" drar bilen, den blir lite segare o slöare...Men som sagt, gå in på den sidan där det står en hel del intressant.

Mvh/Janne
Janne har du några värden själv på hur mycket mer bilen drar
per mil i snitt.
Annons
En bil som körs på etanol drar ungefär 20 procent mer soppa än om den körs på bensin.

Man bör dock se upp med att blanda i för mycket etanol, då denna kan skada både slangar, packningar och ledningar om man har otur.
Eftersom att det dessutom är olagligt att tanka en bensinare med etanol än så länge, så tror jag inte ens att man behöver tänka tanken på att kontakta sitt försäkringsbolag om det händer något med motorn, katalysatorn eller någon annan skada som beror på etanolblandningen.

10/90% är en blandning som dock är riskfritt att köra på utan att behöva bygga om motorn. Något som vägverket vill tillåta.
Du behöver bara i princip höja bränsletrycket för att köra 100% E85. Sedan om det är bra för motorn eller inte får väl framtiden utvisa. Har skruvat isär en motor som gått 3000 mil på E85 och måste konstatera att det inte såg vidare bra ut. Ventilerna såg brända ut ( har troligen gått för varm) cylinderloppen var lite rostiga (mycket vatten i E85)
Vi får väl se...........personligen väntar jag nog nog att konvertera till E85.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem