Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Wireless WEP Encryption fråga

Wireless WEP Encryption fråga

Jag har en wireless router och på den ställde jag in enable WEP encryption och registrerade ett password. . Detta för att inte närboende eller andra i närheten skulle kunna använda mitt konto. . Det fungerade bra och med min bärbara dator där jag kör Win XP gick det bra för XP kände uppenbarligen av att routern hade blivit krypterad, så det kom upp en sida där jag skulle skriva in passwordet som jag hade valt. . Det fungerade helt bra och jag kom ut på nätet.
Men, men på det fasta datorn med Win 2000 kommer jag inte längre fram till routern. . Det står bara att nätverkskabeln inte är ansluten, trots att det är ett wireless nätverkskort. . Jag har försökt leta under "nätverks- och fjärranslutningar" och knappat fram egenskaper för DI 510-kortet ( som är det wirelesskort som jag har i datorn ) men jag hittar inte var jag ska registrera passwordet för WEP krypteringen.
Före jag satte enable för WEP encryption gick det hur bra som helst att komma ut på nätet även med den fasta dotorn med win 2000. .
Kan någon ge mig ett tips på hur jag ska göra för att komma fram till routern även med Win 2000-datorn ?

Jag håller helt med andra forumdeltagare som skrivit att det är svårt förstå "dator-engelskan" ibland. . Ibland finns det ju inte ens motsvarande ord på svenska.
PÅ något ställe stod det att jag skulle kontakta nätverksadministratören och be om hjälp. . Men det är ju i detta fall jag själv så em ska jag fråga ? . Jo, givetvis Forumet för där brukar man tillslut få hjälp som hjälper. . Jag håller tummarna nu.
Antal svar på detta inlägg: 8
kör den fasta datorn trådlöst också
Ja den fasta datorn har trådlös anslutning. Och det fungerade bra innan jag ändrade till WEP enctyption för att hindra andra från att använda den här anslutningen.
prova med att inaktivera din nätverks anslutning och skapa en ny
Annons
Nu har jag äntligen efter många om och men lyckats få igång den trådlösa anslutningen även på den fasta datorn med DI-510 kortet. . Det tog sin tid och mycket trial and error innan , men nu vet jag i framtiden hur det ska gå till.
1) Först måste man montera bort DI-510 kortet från PCI-slotten.
2) Sedan installerar man om programvaran från CD som hör till
kortet. . ( OBS! utan kortet sittande datorn )
3) Därefter monterar man in DI-510 kortet i datorns PCI-slot igen
4) Slutligen startar man om datorn och då upptäcker operativ-
systemet att det finns en ny maskinvara som måste
installeras.
5) Slutligen måste man konfigurera kortet för WEP kryptering
och skrivan in den kod som man har valt för att komma fram
till den trådlösa routern.
Frid och fröjd.
axe, det du nu har skrivit ned är ett klassiskt förfarande för all
installation av hårdvara, med extra drivrutiner.
klockrent.
det är bara så att vi gamlingar tar allt detta för givet att man gör så här.

lycka till med nätet
Hej
Vill bara tillägga Axe att han bör avaktivera synligheten i det trådlösa nätet. Vidare bör du lägga in i routern så att endast dina maskiner får tillåtelse att kontakta routern genom att lägga in MAC-adresserna från dina nätverkskort på klienterna i routern.
Lycka till
>> Göcke ! . Jag skrev ner installationsbeskrivningen så detaljerat som möjligt just för att inte bara de kunniga och "gamlingarna" skulle ha lite nytta av det.

>> micke ! . Tack för tipsen. Hur gör jag för att avaktivera synligheten ? Är inte MAC-adresser något som har med Machintoch-datorer att göra ? . De enda klienterna i routern är min fasta dator och min bärbar. . Räcker det då inte att aktivera WEP-kryptering för att andra som inte har tillgång till lösenordet för att komma in ska vara utestängda ?
axe
MAC adresser som det här talas om är en unik adress som alla nätkort, switchar etc etc har.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem