Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Press i skolan?

Press i skolan?

Just nu går det ryckten om att det e mycket press i skolorna!

Det kan ju vara bra att de är väldigt bestämda..
Men barnen kanske inte orkar..Jag har ju själv brytit ihop flera ggr av press... Men det blir ju så hemskt om barn gör det!

De har mycket prov osv..

Jag tycker dock att det e bra att de får lärar sig mycket och snabbt men..

Men nu e min fråga...Är det press i dagens skolor..
Eller har jag bara fått för mig det?

Tack för svar
Antal svar på detta inlägg: 9
Jag vet inte riktigt om man kan svara ja eller nej på om det är för mycket press i skolorna. Jag tror att det är olika från person till person i vilken utsträckning man upplever press eller inte.

En sak däremot som jag tror är ett stort problem är att grupperna/klasserna är på tok för stora. Detta gör enligt min mening det svårt för pedagogen att hinna hjälpa varje elev och tillgodose var och ens behov, vilket det klart och tydligt står i läroplanen att så skall ske...
Pressen kommer då sannerligen inte från akademiskt håll. Det man idag lär ut i skolorna är ju skrattretande jämfört med vad vi bara för 10 år sedan förväntades kunna. Däremot kan jag tänka mig att den sociala pressen har mångdubblats. Politikerna har år efter år svikigt skolbarnen, vår framtid, genom att vägra strama upp en miljö som för länge sedan helt har tappat koncepterna.
min syster läser till lärarinna, hon har en härlig förmåga att fånga intresse för kunnandet, utlärandet.
hon kan få *vem omhelst* intresserad av dom mest tråkiga ämnen, som är en viktig grund för vidareutbildning.
vad både hon och jag förfäras av är att det tydligen finns
lärare utan kompetens.
det är att skända utlärandets hela utveckling.
för hur skall vi veta,
hur våra barn kommer att kunna styra, ta över ett land,
utan att egentligen kunna något??
för att gå då till den tid, då jag själv gick i skolan, hade jag mycket bra o stränga lärare, var vi inte tysta ..
- ut i korridoren
bråk o tjaffs
- ut i korridoren
om någon tjaffsade än mer fick han sitta på en stol i ett hörn o
skämmas under resten av skoldagen.
idag är lärare rädda för att säga till.
rädda?!
visserligen var det ju inte direkt *kul* med stränga lärare,
men nog lärde jag mig både respekt o kunnande.
nej, det är inte tuffare, inte från lärarnas håll.
dom borde istället *tuffa uppsig*.
denna metod att skicka *ut i korridoren* o läsa ett kapitel ur en bok, som man sen skulle *avhandla* i en egen skrift.'
funkade!
hade man inte gjort uppgiften,
fick man 2 uppgifter nästa dag,
ensam i korridoren..
Annons
Ett gott råd till alla ( min morfar sade så ).
Ta seden dit man kommer.
Jag har träffat människor som säger " När man kommer till Sverige så bor man i en Saga ".
Ett härligt land med snälla människor..
Jooo - vi vet.
Dom som inte vill leva i denna saga - ÅK HEM TILL ER EGEN SAGA.

Jag tycker att det är för mke press i dagens skola. Om man vill ha bra betyg så måste man plugga varje dag efter skolan. Har du vare i skolan mellan halv nio till fyra, plussa även på vägen till och hem så är på ungerfär två timmar sammanräknat, så är man inte specillet pigg på att sätta sig o göra mera skoljobb. Men det är exat de man behöver. Förran veckan kanske jag plugga hemma 7 timmar!!! Sen de man pluggar på helgen kanske man oxå ska se på.O jag går bara 1 på gymnasiet. Är det inte lite sjukt? De är jobbit att vara i skolan, o jag kan förstå de som inte orkar.
Lillan - har du lindat handdukar runt ditt huvud ?
Pröva att limda bort dom - du bor i väst nu.
Här är både män och kvinnor fria.
Snälla Lillan - kom loss från 1600-talet och pröva att leva .
Det är kul - jag lovar.
Svanen.
svanen alla kanske inte vill ha taskiga betyg som dig. Eller om du har bra betyg kanske du har lättare att lära dig än vad lillan har.

Men visst gymnasiet ska vara hårdare än grundskolan. Men det ska inte vara för mycket press och stress på barn och ungdommar för då slutar det med magkatarr och magsår. Det har jag sett på mina yngre kompisar som inte lämna skolan för så många år sedan.

Sedan tror jag mycket problem beror på stökiga elever att skolmiljön orsakar stress. Inför kvarsittning inför betyg i uppförande.
Om en elev är stökig skall föräldrarna kontaktas om "de" (ja det är deras yttersta ansvar) inte gör något åt saken förflytta ungen från skolan han stör de andra. Ja det kräver ju att lärarna som har hand om kvarsittningen ska få lön för det åxå.
Svanen vad menar du?
Hur länge sen var det du gick i skolan? O vilka betyg hade du?

Nog skulle jag vilja prova leva livet, och det gör jag på helgerna, om de inte vore för mina föräldrar som vill att jag ska vara hemma kl 1 :P

Har fått ett erbjudande att göra nå en kväll i veckan, men vet inte om jag kan fara för läxorna + att mina föräldrar kommer att bli galna om jag far ut en veckodag till några kompisar. Tips nån?
Rob:
Så länge eleven går i grundskolan kan man inte flytta ut eleven från skolan hur som helst eftersom det i Sverige råder skolplikt... Skall någon form av undervisning ske utanför skolan kostar det extra pengar och det är ont om pengar i dagens skola...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem