Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Brandvägg

Brandvägg

Hejsan.
Har en undran.
Jag har fått bredband nu äntligen, Telia adsl.
Det jag undrar över är om XP:s brandvägg räcker eller om Telias brandvägg som följer med är bättre.
Jag har ingen aning om sådant.

ha det gott
Åsa
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jaha ok Zacko det stämmer och när jag laddade ner sygates gratisprogram var hur lätt som helst att fixa en nyckel för att få pro-versionen. det har jag f.ö gjort med avast antivirusprogrammet med.
Då är du ju skyddad till tänderna, moski

Åsa:
Hör gärna av dig och berätta hur det gick!
Dessutom får man väl support från telia om man skulle behöva?
Annons
Om man använder antivirus och brandvägg från telia menar jag?
Hoppsan..här är jag då igen !

Ska greja med detta framåt kvällen med spänning :)

Moski: Det jag menade med dialog var att det ploppade upp fönster som frågade om jag ville godkänna att vissa program ville ansluta (tror jag att det var) det jag kände igen var messenger men det kom upp flera på raken och jag kände att jag inte kunde reda ut detta. Läste vad som ville ansluta, men det sa mej inget. (kanske typiskt kvinnligt fenomen)

Artur Dent: Ja man får support och det kan ju vara en trygghet.

Jag hör av mej hur det går.

Åsa
aha,ok Åsa jag fårstår vad du menar,när du innstallerat brandväggen så går den igenom dom program du har på datorn,och vill ha verefierat att du godkänner dom.detta sker bara en gång då du installerat brandväggen + alla program som du lägger in i fortsättningen.nä åsa även vi killar kan missta oss på detta,så fortsätt och installera och pröva dej fram,det är så man lär sej
Åsa:
Telias brandvägg kommer bara att störa dig när du änvänder ett program som behöver Internet. Då får du upp ett fönster som heter "Nytt anslutningsförsök". Sätter du en bock i rutan längst ner till vänster och väljer "Tillåt" eller "Blockera" så stör inte brandväggen dig något mer på det programmet. Klickar du inte i bocken, har du bara tillåtit, eller blockerat, för just det tillfället. Så Internet Explorer, och ditt mejlprogram (om du använder Outlook/Outlook Express) måste du klicka i bocken. Sedan får du välja vilka program som ständigt ska ha en port öppen.

Lycka till
Senaste rapporteringen ang Telia Säker Surf :)...
Nu är allt installerat och klart. (fixade allt helt själv dessutom)...tro att jag känner mej stolt*S*

F-Secure verkar vara ett väldigt enkelt och bra program.
Här förstod jag ju vad som hände när det ploppade upp fönster ang nytt anslutningsförsök.

Vill ge er ett jätte stort tack för hjälp från er alla.
Är så glad att ni finns här!!

Kram Åsa
Då har F-Secure hittat tre Trojaner win32.agent.vr bla
Efter att ha läst hjälpen som finns så fattar jag inte ändå om virusen är borttagna eller inte.
F-Secure har vad jag förstår döpt om filerna, men vad innebär det? Ligger dom kvar, är dom kvar fast oskadliggjorda.....eller?
Kan dom smitta vidare?
Alla virusdefenitioner är hämtade och virusprogrammet är aktiverat som det ska.
Har kört virusscan när det hittades, så jag tror det är Trojaner som funnits i datorn innan F-secure installerades.

Är det någon som har någon vetskap hur detta funkar?

Åsa
Hittade lite om det du undrar över:

http://support.f-secure.se/swe/home/supportissue/av5/faq.shtml

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem