Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Linux mm

Linux mm

har skaffat en till dator och tänkte köra linux på den, men vet inte mycket om denna os. Vilken distribution bör jag välja och vad bör jag mer tänka på?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag installerade nyss ubuntu linux på min dator. Den är gratis och går att ladda ner från deras hemsida.
Annars så kan man ha två operativsystem på en data, som jag har det.
Ubuntu kände igen alla mina drivrutiner, men mitt trådlösa internet funkar ej
Det var ju synd för jag har ju trådlösa datorer och har inga planer på att börja dra kablar nu. Någon som vet hur man löser detta problem?
Ladda ner senaste Ubuntu, version 5.10. Ditt wlan kommer antagligen att fungera där i.

Du har en svensk Ubuntu-sida på www.ubuntulinux.se

Jag kan bara önska dig välkommen till den fria och öppna världen. Du har gjort ett klokt beslut.
Annons
En sak du behöver tänka på. Om du aldrig använt Linux tidigare, så kommer du inte att känna igen dig alls. Det är ett helt nytt operativsystem, och du kommer att behöva lära dig grundena för detta precis som du en gång lärde dig att använda Microsoft Windows.

Men är man bara lite datorvan och om viljan är där så borde det inte ta så lång tid. Har man datorer som intresse så tycker man ju oftast att det bara är roligt att lära sig något nytt.
Priest....

Ännu ett ämne somgenomsyras av din påtagliga vilja att deklarera för folk hur dom skall förhålla sig till rättigheterna till program och licenserna som tillkommer dessa.

Kan du uppriktigt säga mig att du inte :

Går mot rött ljus, Kör för fort någongång, cyklar utan hjälm, deklarerar milersättning utan att grädda!, försöker att undkomma en situation med en vit lögn, Laddar ner en mp3:a, köper någonting momsfritt genom en kontakt, smugglar in för mycket alkohol.....

Om du har gjort något av ovanstående så lever du inte som du lär, vilket är ett bedrägeri, och om du verkligen håller dig till lagen i alla avseenden så ber jag djupast om ursäkt, men om du någonsin skulle tala om för mig att du gör detta, så är det den mörkaste av lögner!

släpp taget om dina medmänniskor och låt dom själva bestämma hur dom vill förhålla sig till lagen, och sluta upp med ditt hyckleri om vad som är rätt och fel!

// M
loan lyssna inte på priest när han säger att det troligen kommer funka med w-lan. För tar vi D-link som exempel så på det kort jag har så sitter det fel chip, alltså wifi kortet, så det finns ingen linux dist i världen som har stöd för det på grund av att d-link eller om det är tillverkarna som inte släppt specsen för chipet så då måste man göra så att man använder dels några filer från windows installationen och kör in dem i sin windows dist.

Så på linux när det gäller w-lan kort måste man kolla vilket chip man har på sitt w-lan kort och se att det stöds annars blir det en heldel mekande innan man får det att funka, om man får det att funka.
Det brukar finnas How-Tos för det mesta men det kan bli jobbigt om man är helt färsk. Så vill man vara på säkra sidan så kan man köra med vanligt nätverkskort med sladd.
Minion IT: Då kan du be om ursäkt. Förövrigt så konsumerar jag inte droger som alkohol.


Rob: Syftar du på D-Link-korten som använder chip från Texas instrument? Som fungerar med ACX100/ACX111-modulerna i linux?

Glömde jag säga att dessa moduler samt firmwares som behövs är inkluderade out-of-the-box i Ubuntu 5.10?

Senaste Ubuntu har faktiskt något helt otroligt hårdvarustöd out-of-the-box.

loan: Du kan ladda ner en så kallad "Live-skiva" utav Ubuntu 5.10. Med den kan du starta upp datorn för att se om all din hårdvara fungerar.
Hejsan!

Machintosh är bäst..PUNKT SLUT!!!
Priest:

Jag har 5.10 versionen av unbuntu linux, men ändå funkar inte mitt wlan, så antagligen så vet du inte vad du snackar om...

Jag har d-link av modellen DI-624+(rotern)
Sändaren (eller vad man nu säger) DWL-G122

Under "device manger" så kan man hitta d-link 802.11g, hur gör jag för att konfiguera om det, så jag kan få det att fungera?
Börar bli lite smått irreterad att inte få igång det
inte för jag vet hur interfacet ser ut men dessa punkter skall du ställa in
System ID (ssid)= default (standard)

networkmode = Infrastructure (standard)

frekvens = kanalnr 6 (standard)

krypterin ?? (slå av denna vid installationen)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem