Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ljudproblem

Ljudproblem

Har tagit upp detta problem för ett tag sedan men ännu har ingen hjälp kommit.Problemet är att det blir för lågt ljud när man pratar i micken,man får skrika för att överhuvud taget höra något när man spelar upp det i ljudinspelaren.
Micken reagerar bättre på annat ljud (tex om man blåser i den,skrapar med nagel på den) änn på tal.

Jag har alla reglage som berör micken uppdragna på fullt utan resultat.Det konstiga är ju att det fungerade klockrent en gång när jag provade för att sedan nästa gång inte gjorde det.

Kan det vara något prog som ställer om något med ljudet.
Ljudkortet är ett Soundblaster Audigy

Tacksam för hjälp
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Ska inte slå den fast man har go lust när det djävlas.Hoppas du får tag i din kompis,jag håller ögonen öppna på IS

Tack på förhand // Anders
om du går på ljud & ljudenheter / röst och testar maskinvara så kan du kontrollera och testa micken och ljud där. "kanske hjälper".
Har nu testat alla förslag utan att det blivit något bättre.

Det verkar vara något med just "röst" för när jag provar att prata normalt med micken på ca:40 cm avstånd då händer det inget på VU mätaren,men så fort jag blåser lite mot micken så reagerar den direkt.Vet snart varken in eller ut i alla menyer och reglage.Hoppas någon har lösningen.

//Anders
Annons
Anders:
Förstår dig, men snart kommer det ett tips från någon som har samma ljudkort som du. Jag har inte SB Audigy, och då blir det inte lätt att ge något råd. Problemet kan ju t.om sitta i drivrutinen.

Håll ut, Anders!
Jaa du Anders hade precis samma problem...med micljudet...det hela resulterade i att ja köpte en helt ny sångmic...riktig mic me teleplugg som ja kopplar till ljudkortet....spelar själv in musik me gitarr, midikeyboard, å mic.. ljudkortet är ett waveterminal 192L å ja använder cubase sx3. Jag avistallerade drivisarna som xp hade å la in ljudkortets egna sen stängde ja av det inbyggda ljudkortet som råkar vara på mitt moderkort....nu funkar allt smäck
Anders innan du gräver djupare, prova med en annan mic
och kolla så den verkligen sitter i mic-ingången. och inte i line-in.

en mikrofon som bara tar upp ljudet när man blåser i den kan ha
fel utsignal/impedance

har du vid något tillfälle fått rundgång på signalen (vid reglageökningen) ?


Om du har MSN kan du även testa micken under verktyg / justera ljud
MSN-s ljudkontroll och sytemljudkontrollen samt eventuell programvara till ljudkortet kan var länkade tillsammans och därför så blir signalen låg. och svårförståelig vilken som påverkar mest.
anders

hello!
oj, synd att det inte fungerade!!
tyvärr kan jag inget om SKYPE. hoppas det ordnar sig!

mvh//*mixi'trixi*
anders

eftersom jag inte ger upp lätt, måste ju detta mysterium lösas!
har sökt lite på olika data-forum angående ditt ljudproblem.
dom förslag som fanns där:

1. har du dragit ner MIKROFON reglaget helt?
det ska vara mute, inte av, men mute.
2 installera om drivrutin och programvara!
3.kan det vara så att du har två "mixers"? En som följde med ljudkortet (när du installerade drivrutin och programvara) och XP:s inbyggda mixer?
4.Är du säkert på att du har kopplat in sladdarna i rätt uttag på kortet?

kan var en drivrutin som saknas, ger länk:

////THIS IS AN UNSUPPORTED BETA DRIVER. We recommend that only experienced users install this driver.
Make sure you uninstall your existing Audigy 2 or Audigy 2 ZS driver before installing this beta driver.
Do not install this driver for an external USB Sound Blaster audio device.
Some Creative applications such as Surround Mixer, THX Console, and Creative MediaSource™ may not work properly with this beta driver.
Refer to Readme file for more information////

FROM:http://www.link-empire.se/article3398.html

Dina drivrutiner!!:::

http://uk.europe.creative.com/support/downloads/download.asp
?Product_ID=4915&Product_Name=Sound+Blaster%AE+Audigy%99+2+ZS&OSName=Win
dows+XP&OS=10&DriverType=1&details=1

läs noga genom INNAN du installerar!
håller tummarna och ena stortån!

mvh//*never giving up*


Tack alla för all hjälp,efter mycket trixande med alla ledtrådar så fick jag det att fundera,fråga mig inte vad jag gjorde bara men jag laddade inte några nya drivrutiner.Min mikrofon är nog inte den bästa har jag kommit på så den blir nog att investera i en ny.

Tack änn en gång alla
anders

*fniss* tänk... att det var micken som krångla!
ibland ska man *trixa* lite innan man laddar ner en massa drivrutiner och program.

mvh//happy!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem