Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

3:3

3:3

Hej!

Jag har lite funderingar angående detta jag hörde för några år sedan angående 3:3 systemet att man jobbade 3 dagar och var ledig 3 dagar osv.. hela året runt..

Hur funkar detta och är det någon som prövat detta och hur gick det med det???

Antal svar på detta inlägg: 4
Hejsan!

Jag hoppas någon har info om detta och hur det har gått!

Själv har ja hört att detta går jättebra i dom företag och kommuner man har försökt detta i så varför inte fortsätta med detta?
3:3 systemet är ett av sätten kommuner och företag lyckats lura människor att arbeta mera obekväm tid för mindre pengar. Tvättstugeschema är ett annat sådant sätt.

Ofta går systemet ut på att personelen själva måste ställa upp och täcka luckor när någon i personalstyrkan blir sjuk eller tar semester. Detta innebär i princip att man som arbetstagare blir livegen. Oftast är det lågavlönade personer inom handel, restaurang och vård som arbetar på detta sätt.

Den här sortens arbetstidsmodeller kan nog vara bra för somliga, men går självklart ut över socialt liv och familjeliv. De största förlorarna är nog barnen i de familjer där föräldrar arbetar enligt sådana scheman.

Allt positivt man hör om dessa arbetstidsmodeller anser jag vara propaganda från arbetsgivarna som är de största vinnarna i detta.

På en av mina tidigare arbetsplatser fick personalen testa tvättstugeschema på "prov". När vi sedan ville byta tillbaka till vårt tidigare schema fick vi veta att det nya schemat var permanent. Personal som var negativt inställda till att byta arbetstider fick även mycket kritik från ledningen, och fick minsann veta att de var "bromsklossar", "bakåtsträvare" samt mindre uppskattade som medarbetare.
Annons
Hej... Jobbar 3:3 nu... kan bara säga en sak!
Det gurglar pung!!! ... Jag tror att var 6:e helg är jag ledig Fre,lör,sön.. annars jobbar man alltid någon dag i helgen... !!!
*USch och Fiii!

Vi skall nu gå tillbaka till 5:2 systemet igen.!

regards
:Mokos:

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem