Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Backup-kopia av C:-partition

Backup-kopia av C:-partition

Hej Åsa ! (med flera) . Jag öppnar ett nytt inlägg för att inte fastna i "gröten".

Jag kommer antagligen att ansees som tjatig men jag vill än en gång framföra tipset om att göra en typ "Ghost-kopia" av partition C:/ när du har fått datorn att fungera bra igen.
Jag föreslår att man skaffar Norton Ghost. . Visserligen kostar det några hundra kr men jag tycker att det var värt det.

Mitt förslag är att man har minst två partitioner på datorn.
En C:/ , där operativsystemet och olika program är installerade.
Och en D:/ , där man i olika mappar har allt annat som inte nödvändigtvis måste ligga på C:/. . Typ dokument, foton, bilder, musikfiler, videofiler, installationsfiler för olika program, mm.

Om något i framtiden går snett med operativsystemet eller om datorn som i ditt fall börjar bli långsam och seg kan du sedan återställa allt ( inklusive alla installerade program ) från den sparade Ghost-kopian, till det tillstånd som gällde när allt fungerade bra.

Och detta utan att man förlorar något av det som ligger på partition D:/. . Partition C:/ bör man försöka hålla så liten som möjligt för att Ghost-kopian inte ska behöva ta mer plats än absolut nödvändigt, på hårddisken.

Jag har flera gånger under åren gjort en "restore" av partition C:/ när något börjat krångla alltför mycket och det har fungerat utmärkat. . Man måste bara komma ihåg att då och då göra en ny "backup"-kopia av C:/. . Eftersom man kanske har installerat ytterligare program och uppdateringar sedan man hade en bra fungerande dator för ett halvår sedan.
När man har gjort en "återställning" av C:/ bör man gå ut och kontrollera om det finns uppdateringar för op-systemet , antivirus-programmet, mm. . För det kanske var två månader sedan man gjorde den senaste "backup"-kopia av C:/.
När backup-programmet har "verifierat" att den senast skapade kopian är OK kan man "deleta" tidigare kopior för att spara utrymme på HD´n.

En annan fördel med att regelbundet göra en "backup"-kopia av C:/ och lägga den på en andra hårddisk om man har en sådan (eller att bränna den på en CD sedan man skapat och "verifierat" den) är att om man blir tvungen att formatera C:/-partitionen eller om man skaffar en ny, större, snabbare hårddisk så kan man "återskapa" sin tidigare partiton C:/ med alla program, på den formaterade eller nya partitionen. . Detta utan att man måste ny-installera op-system och alla program på den nya partitionen.

För att kunna "återskapa" en partiton C:/ från en "backup-kopia" måste man ha den "Recovery Disk" som hör till Ghost-programmet.

Slutligen ett sista påpekande när det gäller att skapa och verifiera en "backup-kopia" av C:/. . Beroende på vilka antispam-, security-, mm-program man har installerade kan det ibland vara nödvändigt att stänga av en del av dem när "backup-kopian" skall skapas och verifieras. . För min del måste jag stänga PestPatrol och Norton Inet Security när jag kör en backup.
För säkerhets skull stänger jag då även uppkopplingen mot Internet tills allt är klart och därefter startar jag om datorn och ansluter igen mot nätet.
Antal svar på detta inlägg: 3
Det finns ju också externa hårddiskar...
Javisst "lb" gör det det. . Jag använder själv en extern hårddisk som jag ansluter till en USB-port med en utrustning som heter "Easy IDE". . En IDE-kontakt som ansluts till hårddisken och en USB-kontakt i andra änden på kabeln. . Samt en liten transformator som strömförsörjer hårddisken. . Jag använder där en något äldre hårddisk som jag plockat ut från dator-chassit. . Den fungerar fortfarande men jag köpte en större till datorn.

En annan fördel med denna externa hårddisk är att jag nu kan spara "backup-kopior" där även från min bärbara dator och från min dotters dator och från minst två bekantas datorer när jag har hjälpt dem att "fixa" deras datorer när de har "ballat ur". . Nästa gång de ringer och behöver assistans kan jag återställa deras datorer till som de var när jag "fixade" dem tidigare.

Men jag tyckte att inlägget blev alltför långt ändå så jag avstog från att ta med alla tänkbara/möjliga alternativ, där man kan spara "backup-kopian" av C:/-partitionen.
Norton Ghost är ett suveränt program, med den senaste versionen kan du även göra inkrementell Ghostning, sedan detta med en extern disk ... det är ju som sakt var ännu bättre eftersom du då kan lägga ghost filen.......

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem