Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Få bort OS 2.....

Få bort OS 2.....

Hej.

När jag startar min dator efter en formatering av HDD´n så ser det ut som om jag har 2 OS installerade ?

Kan jag på något sätt manipulera med den rutan så att det startar upp automatiskt utan att jag behöver trycka nägonstans eller för den delen ens se denna rutan ?????

HDD´n är formaterad med NTFS, ej snabbformaterad ?

Konstigt tycker jag?

Det är en Dell Optimplex med Win XP Pro.

Skitsamma, bara den försvinner!!!!!

// M
Antal svar på detta inlägg: 9
MINION IT

...på två olika partitioner.
När du är inne i XP så öppna
Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Datorhantering.
Klicka på diskhantering i menyn.
Markera partitionen du vill ta bort.
Klicka höger och välj FORMATERA i menyn. Det är nog det enklaste sättet att göra det på.
**från ett forum.

Ta bort en partition eller logisk enhet
Så här tar du bort en partition eller logisk enhet:
1. Högerklicka på partitionen eller den logiska enheten du vill ta bort i fönstret Diskhantering, och klicka sedan på Ta bort partition eller Ta bort logisk enhet.
2. Klicka på Ja när du tillfrågas om du vill ta bort partitionen eller den logiska enheten. Den tas bort.
Viktigt!• När du tar bort en partition eller logisk enhet tas alla data på den bort förutom själva enheten eller partitionen.
• Det går inte att ta bort systempartitionen, startpartitionen eller en partition som innehåller den aktiva växlingsfilen.
• Det går inte att ta bort en utökad partition om den inte är tom. Alla logiska enheter på den utökade partitionen måste tas bort innan den utökade partitionen kan tas bort.
**från:©2005 Microsoft Corporation


mvh// happy hallooooOOOUUuuweeeeen *ryyyys*


- buuu! hehe..
Går det inte att få bort rutan genom att gå in i den här datorn/egenskaper och Avancerat.
Därefter Start och återställning.
Högst upp finns ju möjligheten att ställa in om man vill visa lista över operativsystem.
Prova där
ta bort den raden som hänvisar till partition 2 i Boot.ini så ska alternativet försvinna och den hoppar bara förbi.
Annons
Härlig rubrik.. Min första tanke var att någon hade IBM:s gamla underbara OS/2 installerat. Blev nästan för en kort stund lite lätt sentimental när jag tänkte tillbaks på OS/2.
Hej Igen.

m0zQit0z svamlar om en 2:dra partition ? Det har jag ingen. Får upp en svart sida efter boot, där jag skall välja OS ? Men jag har ju bara ett OS installerat ?

HDD´n var ju nyformaterad när jag installerade om Win XP Pro.

Per Ask - Det skall jag prova......

Rob - Har ingen 2:dra partition. endast en C-drive.

Priest - Det var inte mycket till svar, men är du lycklig så kan ju jag också vara det....

Kom igen nu!

Någon måste väl kunna fixa detta ?

// M
minion it

om det står att du ska välja OS, då har du tyvärr 2 partitioner.

hoppas det löser sig!
m0zQit0z

Nu är du ute och cyklar....

Jag har en HDD på 80GB och den har jag delat upp i 2 partitioner, varav den ena heter C ( 30MB ) och har ett OS installerat, den andra hade jag inte ens formaterat!

så då kan man ju fråga sig varför den beter sig som den gör?

Nu har jag dock formaterat min nya partition, och döpt den till Z:

Dock ingen skillnad i uppstarten som fortfarande vill att jag skall välja vilket OS jag vill använda mig av.....

Någon som vill hjälpa till ?

// M
minion it

http://www.abc.se/~m10354/data/multi-os.htm

hoppas något på denna sida hjälper dig
De nyare Dellarna med s-ata har en fat32 partition på ca 50Mb som används som systemutility. och en ntfs som den andra delen.
Om du har raderat din disk och Formaterat om den så kan det
ha hänt att du inte tog bort resterna av den gamla partitioneringen. Du ser förmodligen inte sysutilitys som en enhet
tror att den bara nås via bootval.

Tror fortfarande på att du kan leta efter bootini eller startini filen som Rob var inne på och editera den, den är en systemfil och är gömd, med andra ord så får du slå på visa alla filer för att se den.

Annars så finns det en ytterligare fallgrop som du kan ha ramlat i
och det är att din gammla partition ligger som en rest i början på hårddisken, denna del ser du bara med tredjeparts hjälpmedel
typ PM mfl

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem