Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sexualiteter och regler

Sexualiteter och regler

Att homosexuallitet är "onormalt" är ett icke diskuterbart fakta. Precis som det faktumet att vänsterhänthet är "onormalt". Därmed inte sagt att någondera skulle vara positivt eller negativt, det är en subjektiv fråga som var och en får ta ställning till.
Personligen har jag emellertid ungefär lika mycket förståelse för en persons åsikt att det är negativt med homosexuella som om han/hon ansåg det negativt med vänsterhänta.

Det förefaller vara så att de flesta "regler" vi har och har haft rörande sex är strikt kulturellt betingade. Så länge man kan minnas har människan vetat att familjemedlemmar inte bör få barn med varandra eftersom denna avkomma löper stor risk att bli missbildad, alltså har alla samhället skapat ett tabu runt all form av incest. Med dagens preventivmedel finns det naturligtvis ingen logisk anledning till att ha kvar dessa tabu.

Samhället hävdar att barn tar skada utav alla former av sexuella handlingar, därför är sådana handlingar stängt förbjudna. Det är tänkbart att samhället har rätt, men det är även tänkbart att samhället har fel, de flesta slipper fundera över saken eftersom konceptet inte intresserar särskilt många. Dock är t.ex. "NAMBLA" ett bevis på att det finns människor som inte håller med samhället i den här frågan.

Sex med djur har avkriminaliserats i Sverige, så vitt jag vet eftersom man ansåg de generella djurskyddslagarna fullt tillräckliga. Det är alltså aldrig tillåtet att utsätta djur för onödigt lidande. Jag föreställer mig att folk som har någonting emot djursex då hävdar att människors sexuella handlingar gentemot ett djur alltid leder till någon form av lidande för djuret. Samtidigt påstår förmodligen zoofilerna att djuren ifråga mår bara bra av deras handlingar. Vem har rätt? Vem har fel? Vem kan bevisa vad som är rätt eller fel?

Det finns åtskilligt fler sexuella läggningar som är belagda med mycken skam och därför vanligen utövas i lönndom. Internet har gett alla dessa utövare en möjlighet att komma i kontakt med varandra och jag kommer inte att förvåna mig om fler och fler lobbygrupper dyker upp för att försvara olika människors rätt till vad det nu kan vara de tycker sig ha rätt till.

Vart hamnar vi då? Tja, om den liberala inställningen till sex fortsätter att utvidgas i denna rasande fart så har förmodligen alla sex med allt och alla andra om 100 år.

- Gör det någonting då?

Nej, förmodligen inte, så länge ingen kommer till skada.

Antal svar på detta inlägg: 9
LoL: Om denna normalitetsdiskussion: Det är klart att homosexualitet är betydligt ovanligare än heterosexualitet. I den meningen är homosexualitet statistiskt sett 'onormalt'. Det är bara det att begreppet använts på ett annat sätt i diskussionen, nedsättande. Ungefär som att beteckningen 'neger' uppfattas som nedsättande, trots att den betyder svart, vilket också är ett icke diskuterbart faktum att de flesta afrikaner är. Varför inte säga att homosexualitet är en 'variant' - en ovanlig variant. Bisexualitet är en vanligare variant. Om man nu ska behöva säga något alls.

Så igen: egendomligt att koppla ihop sexualitet mellan samtyckande vuxna med sex med barn och djur. Barn och djur kan inte ge samtycke.

Om 100 år, när den globala uppvärmningen har givit oss medelhavsklimat, kanske det kan tända till här och där! So what!
Men att det skulle bli fråga om en allmän promiskuitet är nog helt osannolikt. Det mesta kommer att vara sig likt. Vem vet - med våra medicinska landvinningar får man kanske vara med!

Los Lovos, detta var det sjukaste jag läst...

För att svara med samma medicin som du skrev som kommentar till det jag skrev om bisexualitet etc.

Ärligt, hur känns det? Och hur tycker du en sån kommentar bidrar till ytterligare diskussion. och meningsfull debatt i ämnet?

(Skriver det i denna tråd, eftersom den förra nu är låst)
Tillägg:

Och som du märker om du verkligen läser mitt svar i den förra tråden, så kritiserar jag ett sätt att föra en diskussion.
Hur du då kan se det som ett personligt påhopp är för mig en gåta.
Om du däremot inte hade hållit med mig, och skrivit av vilken/vilka anledningar, så hade jag kunnat bemöta dem.

Sedan har du fel när du tror att jag förväntar mig medhåll. Jag tycker det är intressant med teser och antiteser, och diskuterar gärna, så länge inte enbart kallar mina teorier sjuka.
Annons
undrade just.
om los lovos startar en tråd, vad skulle den handla om??
*asg* SEX! såklart! hahaha!
..men helt allvarligt, innan du börjar gäspa och rulla med ögonen.

citatet: *så länge det inte skadar någon*
var det i inlägget jag kunde hålla med om.

läste i en*nät'tidning* för ett tag sedan att kvinnor i fängelse,
inte längre får ha massagedildos.
någon frågade om inte vakterna kunde dela ut dessa.
detta tyckte vakterna verkade osmakligt..*lol*
så hur skulle då kvinnorna *måbra*?
eftersom just sex, gör att folk slappnar av, blir lugnare.
detta fick ingen kommentar.
men dildos skulle bort!

antagligen får väl inte manliga fångar ha *uppblåsbara Barbara*
jämlikhet ska det ju va!
haha!

annars tycker jag en del saker du skriver i inlägget är suspekt.

hur dina tankar fungerar är som ett litet komplicerat maskineri.
man kan nästan *höra* motorn. *lol*

mvh//
Nu blir jag lite fundersam här...

Vad är NAMBLA?

Du har rätt i en del av det du skriver-sexualitet och regler är ju olika i alla delar av världen.
För 100 år sedan var det lika vanligt med incest och pedofili som idag-men man pratade inte om det.
I Egypten under de olika Faronerna var det ju t.o.m fullt legalt att gifta sig med sin syster/bror-ja det har ju förekommit även här för den delen.

Det jag kan hålla med om är att det inte gör något om ingen kommer till skada..
Men att barn eller djur inte skulle skadas av det håller jag inte med om!
Vuxna människor får gärna ha vilken sorts sex de vill-så länge deras partner är med på det-och det finns ingen som kan få mig att tro på att en 8-åring eller en höna skulle vara med på att ha sex med en vuxen man/kvinna.

Jag tycker inte det finns något annat som stör mig när det gäller sexuell avvikelse..att folk vill ha S/M eller kissa ner varann bryr jag mig inte ett dugg om...eller vuxna män i blöja eller transvestiter...strunt samma-det finns alltid någon annan som har samma intresse.
För många av dem är säkert nätet positivt-men när din tänkta partner inte vet vad det handlar om-då är det alltid fel och kan bara vara våldtäkt.
m0zQit0z tror inte att några manliga internet bjuds på uppblåsbara barbaras. men det finns nog inget som säger att de inte kan beställa såna själv för sina egna pengar. Det är helt rätt att mina skattepengar inte ska betala för några dildos eller uppblåsbara barbaras.

Tjejerna får väll göra som killarna använd händerna. Eller är det inte jämnställt?
Till alla:

Än en gång står jag frågande inför folk benägenhet att svara på ett inlägg utan att egentligen ha läst det. Jag ber alltså folk att läsa två gånger om de tror sig behöva det, jag är säker på att texten egentligen inte är för komplicerad för genomsnitts IS:aren.

Gabriel:

Det spelar mig ingen som helst roll, om du känner ett behov av att "ge tillbaka med samma medicin" så får du väl göra det, så länge du mår bra. Däremot ställer jag mig frågande hur du tycker att dina båda inlägg har bidragit till en meningsfull debatt i ämnet?

m0zQit0z:

Som jag tidigare har konstaterat är det helt poänglöst att diskutera med dig. Antingen läser du aldrig inläggen du svarar på ordentligt, eller så är de i stort sett alltid för komplicerade för att du skall förstå dem. Jag ser i varje fall ingen annan anledning till att dina svar aldrig har med diskussionen att göra. Möjligen då att du gör det med flit för att förstöra. Oavsett varför börjar det bli gammalt och jag vädjar till dig att för en gångs skull försöka förstå en text innan du svarar på den.

nane:

Om du vill veta vad NAMBLA är så är det bara att googla.
Jag håller med dig i din slutsats "och det finns ingen som kan få mig att tro på att en 8-åring eller en höna skulle vara med på att ha sex med en vuxen man/kvinna.".
Men min poäng är att alla inte håller med, exemplet ovan (ditt citat) är sannolikt inte heller ett exempel de skulle använda för att ge eftertryck till sina åsikter.
Hursomhelst, det finns organisationer som förespråkar andra inställningar i saken än den rådande. Det enda jag håller med dessa organisationer om är att det är bättre att saken debatteras än tigs ihjäl.
Som bekant har vi en helt ny uppsättning regler för sexualiteten än för, låt oss säga 50 år sedan. Om frågan förr var om man skulle vara oskuld på sin bröllopsnatt, är frågan idag om man ska bjuda på frukost efter ett one-night-stand.

Värderingar gällande sex har svängt mycket genom historien och mellan samhällsskikten. Säkert kommer värderingarna svänga tillbaka och bli mer återhållsamma igen. Frågan är bara när.

Det tråkiga med nuvarande normer tycker jag är den förvirring detta måste skapa hos våra ungdomar. Det är svårt att vara ung och hitta sig själv. Det måste vara ännu svårare att hitta sin egen sexualitet i den flodvåg av information och valmöjligheter media, internet, grupptrycket m.m utsätter oss för.
los lovos

..vill naturligtvis inte förstöra något,
trodde bara du förstod humor.

Tänkte på din TITEL sexualiteter och regler vilket blev till hur interners sexualitet regleras.’
Alltså pga din TITEL.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem