Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Svenskt skit.

Svenskt skit.

Söndag städdag och man tar fram den förhatliga Elektrolux dammsugaren!
Det måste nog vara en av världen sämsta skitdammsugare!
När jag köpte den för några år sedan var den bäst sa försäljarna.
Fjärrkontroll i skaftet, specialrör så att man slipper böja på ryggen när man dammsuger under möbler och motormunstycke som piskar mattorna etc.
Superduper hepafilter som renar luften så inte ens bakterier och kvalsterdamm tar sig igenom! Vilket jä---a nys!
Passformen är usel alla rör glappar som f-n, fjärrkontrollen på handtaget är placerat så att du hela tiden kommer åt - knappen och sänker effekten till ett minimum.
Den sticker äckligt när man sätter igång den den bullrar trots att den ska vara tystast på marknaden, den suger så dåligt att du hela tiden går och byter de halvfulla svindyra påsarna.
Ett riktig felköp med andra ord så köp något annat och gå inte på den bluffen.
Elektroluxspisen är inte något vidare den heller är tvungen att byta dessa röda och gula lampo/dioder på framsidan ofta då de torkar sönder , spricker och ramlar in i spisens innandömme!
Och i kylskåpet/frysen så har flera plastlådor spruckigt trots att ingen av prylarna har fyllt 5 år ännu.
de piper dessutom på ett obehagligt störande sätt.
Glashyllorna är begåvade med en plastkant som inte går att få bort eller göra rent under, så där är det svart av mögel trots att vi ständigt försöker hålla rent dem och till och med kör dem i diskmaskinen.
Ååååh vad jag hatar Elektrolux!
Hur tänkte idioterna som hittade på dessa förtretligheter?
Dags att skicka grejerna på soptippen och köpa nytt... men denna gång aktar jag mig för Svensk kvalitet!
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Åhhh va härligt bitter du är =) .....
Du har så rätt släng ut skiten o köp nytt ...
Jag har efter många års irritation på diverse märken (bland annat Electrolux) kommit fram till slutsatsen att tyska Miele håller högst kvalité oavsett produkt.

Min mor har haft deras tvättmaskin sedan början av 70-talet. Inte någon gång har den krånglat. Den ser ny ut än idag tack vare den emaljerade plåten. Tilläggas kan att min mor tvättar säkert 2 ggr i veckan.

Jag har också följt hennes exempel och köpt en Miele tvättmaskin. Har haft den i ca 2 år nu. Än så länge inga problem. Men det förväntar man sig heller inte efter så kort tid. Jag har dessutomn ägt en Miele dammsugare i ca 15 år nu. Samma sak där, den suger otroligt bra (1300W) och har fungerat oklanderligt i alla dessa år. Allt sitter tight och toleranserna i inpassningen är minimala.

En bekant till mig har en Mieles mikrougn. Han har haft den i ca 10 år. Återigen, inget att anmärka. Fungerar bäst på marknaden enligt honom (korsskjutande strålning).

Det kan låta som om jag var en PR tekniker från Miele. Det är jag inte. Tyckte bara att det kunde vara av intresse att förmedla min åsikt.

EZ
Som vanligt, vilket jag har upprepat här och i allmänhet med en dåres envishet, så får man vad man betalar för.

Miele gör kanonprodukter, men de är ju också ganska dyra.
Det finns f.ö. utmärkta produkter även från Electrolux, men de kostar då mer än deras billigaste produkter av sämre kvalité.

Min kära far och mor hade en tvättmaskin från Electrolux i över 20 år utan några som helst problem, men som de flesta vet så tillverkades det hållbarare grejor förr i tiden. Det beror på att eftersom genomsnittskonsumenten alltid bara vill köpa det billigaste, måste tillverkarna anpassa sig till lagen om efterfrågan och tillhandahålla skräp.
Annons
Skaffa dig en husfru
[ironi] Japp en husfru är bra för hon behöver varken en damsugare för att ta bort damm det kan hon göra med en trasa. Och spis behöver hon inte heller för hon kan göra upp en eld på vardagsrums parketten och hänga en gryta över den. Och hålla matvaror färska hon kan ju gå och handla varje dag så blir det alltid färsk mat. [/ironi] :)
Ja, Miele ska jag titta efter när jag snart byter ut grejerna.
Andra Svenska felkostruerade saker som jag hatar och aldrig skulle köpa frivilligt är ifö till badrummet.
Bara skräp!
Eller alla Mora kranar som redan efter ett par år läcker i alla skarvar (inte droppar) utan det rinner vatten ur den jäkla joysticken till vred/kran så att det bildas pölar runt blandaren i infästningen i handfat-diskbänk eller bara rinner längs kaklet när man anväder kranarna.
Allt var nytt och fint för 5 år sedan när vi flyttade in i det nybyggda huset som JM byggt.
I dag vill jag slänga ut all skit och göra om från grunden!
När jag växte upp var Svenk kvalitet ett begrepp man kunde känna sig stolt över i dag skäms man över våra svenska konstruktörer!
Jo, jag är förbannad och den där dammsugaren som var den dyraste jag hittade då, jag tänkte att man får vad man betalar för.
Egil:

Jag vet exakt vilken modell det är, förmodligen har du en Oxygen 5550 eller någon senare modell med samma funktioner, jag har en likadan. Min fungerar helt fantastiskt. Jag köpte den för snart 5 år sedan när jag fortfarande jobbade i hemelektronikbranschen. Jag har sålt det mesta, allt ifrån mixerstavar till plasmateves, och har fortfarande koll på vilka märken som gäller avseende kvalité. Via löpande statistik på antal sålda enheter och antal trasiga returer får man snabbt en solid grundläggande uppfattning.
Egils:

By the way, svensk kvalité görs inte längre i Sverige utav svenska delar eftersom det skulle bli dyrt och folk vanligen vill ha så billigt som möjligt. I de flesta hemelektroniska produkter oavsett nationalitet sitter delar från samma underleverantörer.
Du kan alltså svårligen argumentera för att just Electrolux skulle vara skräp, mängder av missnöjda Siemens kunder tror säkert att allt Siemens gör är skräp. Du har haft otur, deal with it.
los lovos

siemens, jag har ett sådant kylskåp, är det märket dåligt?
vad gör siemens bra enligt dig?
Los Lovos:
Z5561 i och jag bytte rör och fjärrkontroll efter ca 2 år och då har man ändrat konstruktionen. (Den var trasig!)
I det gamla S-formade röret så var det ena omslutande röret uppslitsat och det satt en plastbit som stöd =Korkad konstruktion!
Självklart glappar det mer och mer så redan innom ett par månader satte jag dit ett par rejäla buntband för att hålla ihop den misserabla konstruktionen.
I det nya bättre röret Har man som jag skrev ovan placerat knappen för att reglera sugsyrkan precis där man sätter handen!
Följdaktligen så sänker man hela tiden sug styrkan till ett minimum.
Hur tänkte dom då?

Jaja jag vet att delarna kommer från alla möjliga underleverantörer ute i världen, men undermåliga konstruktioner av EPA-ingejörer stör mig, särskilt när det går att göra billigare och bättre!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem