Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kvinnorpartiets vara eller icke var

Kvinnorpartiets vara eller icke var

Hej Jag är lite nyfiken på vad du tycker om kvinnorpartiet med Gudrun, före detta vänsterpartist i spetsen.
Själv tyckte jag att det var en ganska god ide, men efter alla dessa blåsväder de varit i så tycker jag sämre och sämre om dem. Efter deras uttalanden om att män är svin och tallibaner, så står de ganska lågt i kurs..
Insider på tv3 hade nyligen ett repotage om dem där de visade en bok som en feminist hade skrivit, denna bok höjdes till skyarna av vissa feminsister. Av det lilla vi i tv fick se av den, så tyckte jag att det var en fruktansvärd bok. Jag skulle vilja likna den med nazitysklands högerextrema tankar under andra världskriget. I något kapitel stod det att män skulle brytas ner, och att vi inte var något värda.
Hur kan man starta ett parti där vissa anhängare vill bli mäktigare än ett annat kön?
Antal svar på detta inlägg: 10
Var inte orolig Per! Det kommer alltid fram olika typer av skitpartier med udda ideer. De tilltalar en del från början men skrapar man lite på ytan finns det inget,eller möjligen villfarelser,
för att bli etablerad måste man kunna tilltala tillräckligt många och det kan inte fi. Punkt slut för mig!
det är nog sant.. har man gjort de utalanden man gjort, så är det inte många män som lägger sina röster på FI. frågan är hur många kvinnor som kommer rösta på det. det finns "neutrala" kvinnor sedan har vi feminister och "extremfeminister" (FI).
Jag skulle gissa att det kommer bli väldigt lågt antal kvinnor som lägger sin röst där..
De är inte annorlunda än en del andra partier vi har eller har haft...Ny demokrati var ju också en märklig sammanslutning.

Vi har en del andra partier som ska göra sig mäktiga på andras bekostnad - för det mesta invandrare...att det bildats ett kvinnoparti är väl ganska naturligt-men det blir ju svårt att få det att fungera...man borde ju ha en politik som drar åt samma håll först...

Personligen anser jag inte att de behövs - men det är inte så länge sedan som kvinnan var mannens egendom och om vissa kvinnor känner det så fortfarande så kan nog FI vara lockande.
Annons
Just precis,det är ju skillnad på att lyfta fram kvinnofrågor och göra uttalanden som fi, låter lite som NRP men riktat mot alla män....helsjukt. Det är ungefär som att alla män är kapabla att begå våldtäkt det är bara en tidsfråga. det finns inte på min karta i alla fall!
per

den här debatten har vi haft förut på IS.

en tråd hette :IS vs FI,
den blev aggressiv, med personliga påhopp,
slutligen totalt raderad, antagligen för att det är känsligt när det kommer till kvinnor i männens korridorer.

vågar jag som tjej ens uttala mig UTAN risk för
personliga påhopp??
är istället min fråga.
m0zQit0z Jag viste inte att denna fråga har förekommit tidigare. och som svar till dig, så självklart ut med ditt svar. Enligt lag så har du rätt att tycka och urtycka dig som du vill. jag vill inte ha personliga påhopp i denna fråga, bara olika svar. vadför ska du inte kunna skriva ditt svar? bry dig inte i vad andra tycker.

Och så till alla... Har ni heta känslor i denna fråga så formulera de fint eller håll TYST.
per

okidoki, med risk för något slags angrepp
(brukar ske när tjejer/kvinnor pratar)

anser först, när FI kom, att nu får gummorna prata!
glad blev jag!
men sen blev det bara rabbalder av det hela. ett slags knäppt könskrig. phuha!

vi får ju inte glömma, det finns både dåliga/bra kvinnor, samma som med män.
och dom dåliga drog ner kvinnopartiet, ner till lerbrottning på ett djuriskt stadie.
dom bra kvinnorna, som ville göra något positivt, ge en förändring, glömdes bort bakom svarta tidningsrubriker.
förhoppningsvis har flertalet av dom *dåliga* hoppat av

vi är inte fiender.
FI gjorde oss till fiender.
det är väldigt synd.

ett politiskt parti (vilket det än är) som förespråkar negativt om människor/män/kvinnor/grupper ÄR fördomsfulla och mot förbättring.
hoppas FI lärt sig av sina misstag till valet.

mvh//*politiskt färglös*
känns väll bra m0zQit0z att få lätta på hjärtat... det var väll inget fel med det uttalandet. inte så lätt att gå till personangräpp på det..
Jag kommer lätt att rösta på FI.
Personligen är jag övertygad om att det är media som har svartmålat hela partiet pga en liiiten klick fåntrattar.
Precis samma historia som rapporteringen från de flesta reclaim the streets demonstrationer, 10-12 pers (av 100.000) krossar skyltfönster och beter sig illa, så heter det att "hela demonstrationen urartade i ren vandalism och förstörelse".
Mediebranschen är Sveriges cancersvulst.
Jag är feminist. Vilket borde var självklart att alla kallar sig i en demokrati. Att man kämpar för kvinnans lika rättigheter. Dvs. lika lön för lika arbete etc.
En del tror att feminism betyder att man anser kvinnan är förmer än mannen, vilket är helt fel.

Men att uttrycka sig som om alla män är svin är ju inte klokt.

LL kan ha rätt ang media för jag vet att De gröna hade samma problem i början. De förlöjligades.

Men det viktigaste är ju att de etablerade partierna tar frågorna på största allvar. Att den 20% löneskillnden försvinner.

Det borde gå snabbare än det gör.

Hade det inte haft större effekt om de som redan är politiker kämpar inom de etablerade partierna?

Och de som brinner för frågorna kämpar inom nån organisation som är politikt obunden som kan vara rådgivande åt partierna?

Det är ju lite väl tufft att starta ett nytt parti.

Bara en tanke. Spara på ammunitionen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem