Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ang.gårdagens:koppla ihop 2 datorer

Ang.gårdagens:koppla ihop 2 datorer

Tack för alla goda råd jag fick på min fråga. Kontaktade dataföretaget idag med stöd av era inlägg och undrade varför de inte klarade av att
montera netverkskort i min 5 år gamla dator.
De svarade att moderkortet inte accepterade närverkskortet.
De föreslog att jag kunde byta moderkort, men varnade för att
det kunde bli dyrt. Mig veterligen fanns väl många datorer med nätverkskort redan år 2000, så jag ställer mig undrande.
Kan det stämma , vad dom säger, eller är det ett nytt försök att
tjäna pengar?
Tack på förhand för goda råd!
Björn
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej björn
det troliga var att de inte hade just ett sådant äldre nätverkskort
och då är alternativet kanske att du själv söker efter ett gammalt
kort, men problem 2 är att det kan vara problem med drivrutiner
då till XP. och då får du problem iallafall.
Tror att du fick ett par förslag på andra lösningar i den förra tråden, var det inget av dem som passade
Gamla kort? mig veteligen så försvann den gamla ISA bussen för länge sedan, och ersattes av standarden PCI.... luktar skumt....

Har du en enhetsbeteckning på ditt moderkort så skall på genaste gången tala om för dig om de försöker luras!

regards
:Mokos:
Hej Mokos
på min faktura står det:Sb PCi 128 kan det vara moderkortet?
Annons
Björn jag har nyss satt i ett nätverkskort i en Dator från 2000 och den accepterade kortet direkt så nog tror jag att dom håller på att blåsa dig.

Jag fick ett annat problem och det är att hitta drivrutiner till nätverkskortet för Windows 98,det är svärfars dator och vi hittar inte Win 98 skivan så jag letar på nätet för fullt.

Björn kanske råkar på samma problem så har någon ett tips var vi ska leta utan att behöva registrera sig.....

Sb PCi 128 låter som ett SoundBlaster ljudkort

// Anders
Anders: Jag har en Win 98 skiva som du gärna får låna om det går att få kontakt med dig
Mitt moderkort heter Asus P3B-F enligt en sparad broshcyr som jag hittade.
Det moderkortet har både ISA och PCI slotar så dom snackar massa smörja. Inga problem att installera nätverkskort i din burk.
Men det är inte säkert att de medvetet försöker luras, det är troligare att de är lata, ointresserade och okunniga.

Uppsök en annan datorbutik.
SB PCI 128 låter som ett SounBlaster 128 som är gamla ljudkort från förr..
Björn

Tack för erbjudandet om att låna Win 98 ,jag hör av mig om jag inte hittar rätt drivrutiner.Håll ögonen på IS.

Prova att få tag på ett nätverkort på någon loppis eller liknande (betala max 50kr),och sätt i det själv det klarar du nog.Om inte själv så har du väl någon bekant som har en tonåring som kan fixa det.

Lycka till

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem