Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tjetjenien

Tjetjenien

Jag har följt utvecklingen i Tjetjenien under en längre tid och där har sen 1999 pågått ett brutalt krig.
Vad jag reagerar över är att världen är så passiv.


Jag har under en längre tid försökt väcka intresse men kriget i Irak har tagit all uppmärksamhet. Dagligen fick vi krigsrapporter i flera timmar i sträck.
Motståndet mot kriget var stort och fredsrörelsen såg nog här sin chans till en ny tid. I Stockholm demonstrerade flera tusen människor mot kriget.
Vad gjorde dettta krig så uppmärksammat? Varför bildades ett Nätverk mot krig mot just detta krig? Varför detta kompakta ointresse från partier o regeringar mot ett krig i Kaukasus där övergrepp och brutalitet pågår dagligen.Där inte CNN och BBC finns kan man härja fritt med sitt mördande.
Varför får Ryssland härja fritt i sitt krig men inte USA?. Är det möjligen så att USA ska man alltid protestera mot. Spelar ingen roll vad dom gör.
Jag är ingen USA-vän i det att jag inte protesterar mot deras politik. Deras utrikespolitik är destruktiv och det är inte konstigt att dom får världen emot sej. Jag vet också att Tjetjenien är en del av den Ryska rådsrepubliken, men för den saken skull får vi inte godkänna Rysslands terror. Vad jag menar är att Ryssland begår än mer övergepp, tar inga som hellst hänsyn till tjetjenernas lidande, Groznyj(huvudstaden) ligger i ruiner, kvinnor våldtas, sumariska avrättnigar, listan kan göras lång.
Jag är trött på denna snedvridning och jag vill att Tjetjenien-kriget kommer upp på agendan igen. Jag vill ha ett Närverk mot Krig i Tjetjenien och om intresse finns är jag beredd att dra igång detta närverk. Parollerna blir då:

-Ryssland ut ur Tjetjenien

-Låt tjetjenerna själv bestämma sin framtid.

Tommy

http://groups.msn.com/TjetjenienGruppen
Antal svar på detta inlägg: 2
Anledningen till att irak fick mycket uppmärksamhet var förmodligen beroende av två saker; USA var "boven" och därmed har den samlade vänstern en stor anledning att protestera, inte mot kriget i sig, utan mot usa. Den andra orsaken är att det kriget var ett angrepp mot en självständig stat, vilket tjetjenien inte är, som du mycket riktigt påpekar. En princip inom folkrätt/FN är att man inte rotar i andra länders inrikes angelägenheter, om inte landet självt tillåtit det. Därför ansågs det som ett brott mot folkrätten att ingripa när Jugoslavien bråkade i Kosovo, helt enkelt för att Kosovo inte var något erkänt land och därmed en inre angelägenhet för Jugoslavien. Samma sak med Tjetjenien mao.

Därmed inte sagt att Ryssland har rätt att begå övergrepp mot civilbefolkning odyl...
Nu står jag i startgroparna att bilda ett Nätverk mot Rysslands krig i Tjetjenien. Det ska vara ett nätverk som dels ska protestera och bilda opinion mot Rysslands krig i Tjetjenien, dels på sikt även driva humanitära frågor i och utanför Tjetjenien. Ett instabilt och krigshärjat Tjetjenien påverkar också sin omgivning i Kaukasus.
Jag vill att närverket ska bidra till att Tjetjenienkonflikten blir lika känd och debatterad som Palestinakonflikten.
Det finns likheter med konflikterna. Dels finns i båda en stark militärmakt som försöker, och till stor del lyckats,
slå sönder infrastrukturen. Både Israel och Ryssland försöker med överdriven militärmakt kuva ett helt folk.
För palestinierna har det nu kommit till vägs ende och det enda i deras fall är att det bildas en självständig palestinsk stat. Detsamma håller på att hända, eller har kanske redan hänt i Tjetjenien, att det till slut blir omöjligt att hålla kvar tjetjenerna i Ryssland. Då blir det enda ett självständigt Tjetjeneien
Jag vill med nätverket också öka kunskapen i denna del av världen och visa att vi i Europa faktiskt bryr oss om vad som händer i Kaukasus.
Samtidigt ska Ryssland hela tiden känna att de har ögonen på sej och vid varje tillfälle protestera mot deras övergrepp.
Den hemsida jag har på nätet, startade jag från början för att försöka lära mig själv mer om denna konflikt.
I takt med att jag har lärt mej och läst om Tjetjenien har jag känt att jag vill engagera mej mer och därför ligger jag nu i startgroparna för att start Nätverket mot Rysslands krig i Tjetjenien.
Titta gärna in på sidan och gå gärna med som medlem (det kostar inget) och delge dina funderingar och kom med idéer. Kanske sitter du på kunskap hur man ska bedriva opinionsarbete i Nätverket.
Adressen till sidan är: http://groups.msn.com/TjetjenienGruppen/_

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem