Forum \ Dator och internet
|
Sober.T Virusattack |
Åsa
2005-11-22 09:17 |
Har på morronen fått tre mail med sober.T Inga problem........jag älskar F-Secure*S* Men det är flera som fått in i sin mailbox, bla en vän som har Panda virusprogram. Hon vet inte om hon har fått in det i sin dator. Är det någon som vet hur man kan ta bort viruset i så fall? Finns det något borttagnings verktyg? Tacksam för svar // Åsa |
Antal svar på detta inlägg: 18 |
Åsa
2005-11-22 20:51 |
jag har fått till Telia och till Yahoo. Väldigt många tydligen som fått mycket under dagen. |
Andy
2005-11-22 20:52 |
Jag har inte fått något sådant mail genom yahoo, har faktiskt aldrig någonsin fått mail med virus. Men jag öppnar inte vad som helst heller :) |
Åsa
2005-11-22 22:30 |
Nu öppnade ju inte jag mailen, men dom kommer in i mailboxen
|
priest
2005-11-23 01:42 |
Konstigt att man aldrig får sånna här problem i BSD eller Linux.
|
Fajjer
2005-11-23 03:11 |
Att man får en massa virussmittade skräpmail behöver inte innebära att man själv har virus. Det kan vara så att mailet har hamnat i orätta händer bara, eller att avsändaren av mailen drabbats av något virus. |
Fajjer
2005-11-23 03:35 |
Jag tycker att du skall abuseanmäla den IP-adress som avsändaren av dessa mail innehar.
|
m0zQit0z
2005-11-23 04:41 |
ÅSA! viktigt! ![]() från svt, nyheter: Virus i falsk e-post från FBI och CIA Publicerad 23 november 2005 - 03:13 Amerikanska FBI varnar för att virus döljs i falska e-postbrev som skickats ut. Det senaste dygnet har brev som ger intryck att komma från FBI och CIA spridits snabbt över världen. I meddelandena uppmanas mottagaren svara på frågor. När bilagan öppnas aktiveras viruset och sprids sedan vidare till adresser sparade i datorn. I Sverige sprids viruset mycket snabbt enligt antivirusföretaget F-secure, skriver TT. Viruset är en variant av masken Sober och upptäcktes redan den 16 november i Tyskland. Det ger sken av att rensa datorn på olaglig kod. från: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=492006 &lid=puff_401860&lpos=lasMer *hiskeligt!* öppna inte mailen! |
Åsa
2005-11-23 08:18 |
m0zQit0z : Ja, det är skrattretande vilken dråplig fantasi virusmakarna har. Vi har fått både från FBI och CIA. Tre igår och två idag. Sober.T & Y Man blir trött bara, för anledningen till att man får är väl att någonstans så finns det någon som öppnat dessa mail och så finns "lilla jag" i deras adressbok. *klantigt värre* Jag öppnar aldrig själva mailet från någon okänd . Åter igen så kan man ju tacka alla "spamvänner" som måste skicka massmail med adresser. Dom hjälper ju till att sprida skiten. ![]() |
^ Till sidans topp | |
Till: Forum \ Dator och internet |
|
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem