Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Parallellkopplat telsyst - problem?

Parallellkopplat telsyst - problem?

Kan någon svara mig på om det är rimligt att mitt problem att få upp bredbandet i huset vi nyss flyttat in i beror på att telefonjacken är parallellkopplade? Det är i alla fall vad supporten på Glocalnet påstår, de tycker att jag ska ta hit en elektriker, men jag litar inte på dem.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Har de kommit så långt så att de vet att dina telejack är parallellkopplade, kan de väl visa hur de vill att första jacket skall
kopplas.
Att koppla om borde du klara själv om du inte har tummen mitt i handen.
Och talar du inte i telfonen så ligger alla ringklockor parallellt ialla fall.
desperat: Jag antar att du har kopplat in ditt modem via förstajacket i det hus där du bor i?

Inget jack får vara pararellkopplat med förstajacket.
Från detta jack så ska enbart en seriekoppling ske. Om du sedan pararellkopplar resterande jack ifrån andrajacket så är det helt ovesentligt och skall ej påverka vare sig modem eller telefoner.

Du kan pararellkoppla alla jack i hela huset om du vill, så länge inget jack är pararellkopplat med förstajacket.

Detta beror på att all analog teletrafik skall gå genom modemet så att dessa ej stör varandra.
Tack för era svar.

Hur hittar jag förstajacket? Alla säger olika och jag vet inte vad "tecknet" är på att jag hittat rätt. Vi har 2 jack på nedervåningen och 6 på övervåningen, det är en villa från 1984.

Om jag bara hittar förstajacket kanske jag kan koppla om själv med lite instruktioner...

Annons
om din tele kabel kommer in på bottenvåningen, så är det det första jacket du skall leta efter.
Har man luftledning in till villan kan förstajacket sitta på övervåningen. och så här ser de gamla jacken ut.
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/00898.jpg
Många tror att det oftast är i hallen som förstajacket sitter. MEN, förstajacket brukar vanligtvis vara det jack som sitter närmast ytterdörren, så i mitt fall så blir det i köket som förstajacket sitter, då kökets jack sitter närmare ytterdörren än än det jack som sitter i hallen.

Så, kolla först vilket jack som sitter närmast din ytterdörr till en början.

Om ingenting är papparellkopplat mot förstajacket, så kan man testa att lyfta luren på den telefon som är kopplad till jacket närmast ytterdörren. Bryts förbindelsen i övriga jack i huset så har du hittat rätt jack.

Dock så är det mycket möjligt att det finns pararellkopplingar ifrån förstajacket, och då blir det genast lite bökigare.

Testa att skruva upp telejacket, som är närmast ytterdörren (inmonterat jack) och berätta färgerna på kablarna och hur dom är kopplade till dom olika stiften.
Tack igen för era svar. Jag gick omkring med modemet och provade i alla jack, tills dess att alla fyra lampor på modemet lyste, så hittade jag det. Det var i hallen, så nu får jag dra en nätverkssladd upp till skrivbordet på andra våningen. Hoppas att det ska funka rel smärtfritt. Tack igen.
Hej du desperat !
Ett litet tips om ett alternativ till att dra en nätverkskabel upp till skrivbordet på andra våningen.
Jag hjälpte min syster genom att köpa en trådlös router som kopplas in efter modemet. Och ett trådlöst nätverkskort som jag ganska enkelt monterade in på en PCI-slott i hennes fasta dator.
Så nu behöver hon inte ha en kabel snirklandes upp genom trappan och in i rummet där datorn står. En annan fördel (för mig) är att när jag är där och hälsar på henne kan jag använda min bärbara dator även sittandes ute i trädgården, nu när det finns ett trådlöst nätverk i hennes hus.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket delarna kostade min det rörde sig om 500 - 600:- vill jag minnas.
Ett litet tillägg bara.
Om man vill kan man ansluta en dator med nätverkskabel även till den trådlösa routern.
Till ett kanske sällsynt problem där man viserligen hittat jack ett och ändå inte fått det att fungera,och huset som man köpt eller bor i är ifrån den gamla tiden Ja 50-60 tal så fanns det ngt som var föregångare till Adsl och det hette trådradio, man sände radio via Långvåg, man hadde en dosa vid radion, nu är det så att då trådradion försvann så även vägg dosorna, men ofta glömmdes ett Filter,en dosa Svart eller bengul stor som ett smörpaket bort som sitter på inkommande ledning den delade ut signalen ,finns den ta bort den,stör ADSLen
kanthof , har du bild på en sådan dosa.
låter som ren kuriosa

det finns mer att läsa här
http://www.radiomuseet.se/medlem/audionen2/nr3_2003/tradradio.html
ht
tp://www.radiomuseet.se/medlem/audionen2/nr1_2004/uppsats.html

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem