Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Begränsa tiden vid datorn

Begränsa tiden vid datorn

Hej!
Söker tips på ngt program som kan styra åtkomsten till internet för att kunna förhindra att mina barn sitter 4 - 5 timmar om dan framför datorn.
Ja, jag vet att det borde räcka att säga till men det slutar bara med bråk och kaos.
Tacksam för svar.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Vad är det för fel med att sitta 4 timmar framför internet?
4 timmar är inte så fasligt mycket tycker jag.
Att föräldrar är oroliga förstår jag, eftersom att dessa är ovana vid att utvecklingen har gått framåt, och att samma möjlighet att kunna surfa ej fanns på den tid då dom själva var vid samma ålder.

Föräldrar är många gånger rädda för förändring. Det skall många gånger vara likadant för deras barn som det var när föräldrarna själva var små.

FAST, lite koll på vad barn har för sig framför datorn skadar ju inte. :)
Vad som är fel?
Ja inte är det normalt att sitta så länge efter tex hemskomst från skolan.
När ska läxor göras då?

"utvecklingen har gått framåt"

ja det har det och det är bra, men att ungarna ska bo framför datorerna är ju inte riktigt samma sak.

Att lära barnen att använda datorer på ett normalt sätt är bara bra.

Jag har själv vänner som har två barn som får sitta många timmar.
Så beklagar sig föräldrarna att ungarna inte har några direkta kompisar.
Bleka , glåmiga och jämt sjuka.....
Kan det bli annat?
Dom är ju aldrig ute.

Annons
Peter: Sorry...glömde bort mej ang din fråga:)
Vi har aldrig haft annat än äggklocka. *S*
Dom får sitta en timma var efter skolan.
Eftersom dom har tillgång till data och dataspel på Fritidsgården under både dagtid och kväll om dom åker dit så räcker det med den tiden hemma tycker jag.
Mina ungar tycker det är helt ok.

Klart ungarna inte ska sitta 4 timmar om dagen framför datorn, med tanke på att de sitter stilla större delen av dagen i skolan. Man får ta konflikten och vara konsekvent. I värsta fall får man säga upp internet under en period, för att statuera exempel. Barn behöver mer frisk luft och motion.
Har man modem eller brandvägg kan man ju sätta ett tidur på strömförsörjningen,funkar inte internet är det ju inte lika kul...
Hej Peter.
"Parental Lock Guard 1.2" är ett gratisprogram som man kan använda för att styra åtkomst till datorns olika program (ex. IEXPLORE.EXE). Jag tror även att man kan styra vilka tider som datorn ska vara avslagen under dygnet. Här är produktens hemsida http://www.riasc.net/
kolla denna sida
http://www.keylogger.net/index.html
Peter Skärp dig
verkar inte du litar på dina barn
gör barnen nytta eller leker bara?`
LEKA = får man göra en timma
NYTTA = ger barnen uppgift

MEN lita på dina barn det är problemet sitter.
installera inte något program som hindra dem.
Gösta: (igen)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem