Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Positiv särbehandling av invandrare

Positiv särbehandling av invandrare

Positiv särbehandling av invandrare
En politisk majoritet i diskrimineringskommittén är för positiv särbehandling av invandrare på arbetsmarknaden.
Det är ett kontroversiellt ställningstagande som väntas orsaka debatt när kommittén lägger fram sitt betänkande i januari. Positiv särbehandling ska till exempel kunna tillämpas vid anställning, befordran och utbildning.

Positiv särbehandling innebär att en arbetsgivare prioriterar en underrepresenterad grupp bland likvärdiga kandidater.
Om svenskar och invandrare söker samma jobb - så ska alltså invandraren få jobbet i första hand.
Först trodde jag att detta var ett skämt - men det är faktiskt sant.
Detta kommer ju bland annat att föra med sig att den invandrare som har "fuskat" sig till ett jobb - kommer att bli mobbad på arbetsplatserna.
Dom som har beslutat om detta - kan ju inte vara riktigt skapade på övre våningen . . .
Antal svar på detta inlägg: 8
anser att den med bäst meriter, bäst attityd och som visar sig klara jobbet, skall vara den som är bäst lämpad att få anställning oavsett VEM personen är.
fel med särbehandling och kvotering, snick'snack!

om jag blir svårt sjuk,
eller hemska tanke: råkar ut för en bilolycka och hamnar på akuten, vill jag hemskt gärna ha en BRA läkare, än en läkare som blivit kvoterad/särbehandlad...
annars kan jag ju dö!
ursäkta om jag låter egoistisk, men mitt LIV/andras LIV är mycket mycket MYCKET viktigare än hur andra blir anställda.
förhoppningsvis VET arbetsgivarna om någon är bra eller inte.

MvH// tror på den som är BÄST
Sluta nu, idag praktiserar nästan alla företag "negativ särbehandling", dvs, folk med utländskt namn och utseende får inte jobbet fast de är bäst. Så tvingar man fram lite positiv särbehandling kanske det jämnar ut oddsen ..

Å andra sidan är det bättre att förändra samhällets attityder i sin helhet så slipper man problemet och behöver inte stifta några lagar i ärendet .. Detta åstakommer man (som sagt) genom att ta in sjukt mycket kvinnor från världens alla hört ..

Sverige kommer bli känt som världens bästa land om ration är fördelad 62% kvinnor och 38% män .. kommer bli magiskt!!
Håller med m0zQit0z... det måste bero på vem individen är, som får anställningen.

regards
:Mokos:
Annons
los lovos

okej, det visste jag inte, bra o veta!

tycker som du att vi ska ta in fler kvinnor, samtidigt tänker jag plötsligt på RWANDA.. efter den hemska massakern, fanns det endast 18% män
((förhoppningsvis minns jag rätt?? från en annan tråd)),
resten av befolkningen kvinnor .
KRIS!
jo.. låt mig förklara nu!
AIDS började sprida sig lavinartat!
männen gled nämligen runt från kvinna till kvinna och spred på så sätt viruset.
pågår idag. ((måste kolla detta mer ingående))
--
eftersom att ha barn, familj och att kunna fortplanta sig är mycket viktigt för att en befolkning ska överleva.
--
jo, vi ska, hoppas, ta in fler kvinnor till vårt härliga land.
men inte FÖÖR mycket.. (:
m0zQit0z :

Ur mitt ödmjuka perspektiv så har jag svårt att se en värld med för mycket kvinnor och för lite män

hihi ..
Jag har invandrar bakgrund, har valon blod i ådrorna på min mors sida ~10 generationer bakåt antar jag - får jag possitiv särbehandling då?
Urban: Beror väl på ditt utseende och ditt namn... *S

Ja hur långt tillbaks skall vi räkna.
När Göteborg började växa fram så var det nästan uteslutande utlänningar som fanns här.
Så många göteborgare har holländare, fransmän, ryssar (krigsfångar) mm i ådrorna.

Kanske räcker det med att vara göteborgare... *S

(Vet inte om Nazisterna i Göteborg vet om det... för att gå in på nåt annat...)

Det är ju allmänt känt att ledningsgrupper när de anställer väljer bort kvinnor av olika anledningar. Läs den nyutkomna boken "En sexists bekännelser".
Det är ju alltså redan särbehandling till förmån för män.

Så det kanske behövs en rekrytering som görs på ett sätt där inte man ser namn, ålder och kön.

Men eftersom personkemin måste stämma blir det svårt...

Vi skall försöka bryta könsroller, se människors lika värde oavsett ras, se fördelar hos personer som är äldre och har livs- och yrkeserfarenhet, se att människor är människor oavsett om de är strejta eller gay, mm så kanske kommande generationer åtminstone får det bättre på arbetsmaknaden.



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem