Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Brottet eller personen

Brottet eller personen

När en person döms för ett brott så straffas han eller hon för brottet
Vilka tycker att man ska straffa personen för den person han/hon är?

När jag gick min utbildning inom rättsväsendet så sa en lärare så här.
"Tänk att även hur illa brottet är så finns det en person bakom och det är brottet som är fel. Hans eller hennes handling var fel
men för det är inte personen som är fel."

Många undrar hur någon kan älska en mördare, våldtäcksman eller en rattfull som har ihjäl en annan människa.
Slutar man plötsligt att älska någon bara för att personen har begått ett brott?

När jag griper el. omhändertar någon i mitt yrke så inriktar jag mig på brottet och inte på personen ifråga. Gör jag det så är det inte brotten jag är imot utan människan.
Jag är inte imot människor utan handlingarna som begås av människor. Skulle jag avsky människor skulle jag aldrig kunna jobba med och bland dem.
Ovasett vad de kommer ifrån så är det själva handling som är fel, inte människan.
För nog har vi alla handlat fel någon gång, är det då fel på oss?
Antal svar på detta inlägg: 2
Det är bra för att inte säga fundementalt viktigt att folk i rättsväsendet har förmågan att skilja brottet från individen för att kunna göra så rättvisa bedömningar som möjligt. Vi andra kan däremot unna oss lyxen att bli heligt förbannade på alla plan över att det finns människor som kränker andra djupt genom våldshandlingar och annat.
Andy:

Absolut, men börjar man inte överföra sin irritation och avsky från handlingen till personen om man noterar att samma person upprepar samma typ av brottslighet om och om och om igen?
"En gång är ingen gång, två gånger är ett sammanträffande, men tre gånger är en fientlig handling."

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem