Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Värmepump

Värmepump

Jag har gått omkring och funderat på att köpa en värmepump. Oljan börja liksom bli lite kostsam. Å så för någon månad sedan så kom allas våran lilla Mona S. fram i tv-rutan och talade om att man skulle få bidrag på 30% om man investerade i något som sänkte oljeförbrukningen. Tjoho, tut i rutan liksom!

Det skulle börja gälla efter nyår så jag sköt mina inköpsplaner lite framåt i tiden, men idag var det en kille här och visade upp några luft/luft-värmepumpar & luft/vatten-värmepumpar. Hum, tja de såg väl bra ut. Försäljaren försökte ju givetvis kränga en på stört, men då påpekade jag att det inte kunde bli tal om affär före nyår. Jag ville ju få del av bidraget på 30%.

Då sade han att det där bara gällde om man investerade i bergvärme & pellets.
Och att de 30% bara avsåg arbetskostnaderna.
Så lät det väl inte på tv?
Vem skall man tro på?
Det är inte utan att man känner sig en aning lurad

Antal svar på detta inlägg: 7
Batting:

Det låter som om du är husägare, vilket jag inte har någon koll på.
Men brukar inte bankernas fastighetsbyråer eller mäklarfirmor ha jurister med bra koll på vad som dels höjer värdet på fastigheten och vilka avdrag man kan få göra?

Som sagt, jag vet bara hur det fungerar med bostadsrätter och där har jag kunnat få många bra svar av olika mäklare.
Batting - bidrag??? Varför ska alla ha bidrag till en investering som kanske betalar sig på på 6-7 år? Har själv investerat i en markvärmeanläggning då uppvärmning via elkassett blev alldelesför dyr. Då det är ett vatenburet system så stannade investeringen på 90000 kr.
Vi i Sverige har tydligen blivit bortskämda med att få bidrag till vissa investeringar. Detta gör bl a att konkurrensen blir dålig, dvs priserna blir för höga.
Mitt råd: Gör en kalkyl. Ta gärna hjälp av sakkunniga. Ta sedan beslut utifrån hur snabbt anläggningen kan tjänas in.
Birger du kan gärna få mejla över dina skatteavdrag till mig nästa gång du deklarerar, du verkar ju ändå inte vilja ha dem.
Annons
Batting!
Tyvärr är det nog som säljaren säger, avdraget ifråga är en variant av ROT-avdraget. Det gäller 30% av arbetskostnaden. Men bor du i villa med direktel uppvärmning så har du pumpen betald på 3-4 år. Har själv just monterat in pump nr.2. Den förra jobbade fint i 14 år och minskade elförbrukningen från 22000 kwh till ca 17000 kwh. Med ett elpris på ca. 1 kr kwh (inkl. allt, fast avg, nätavg, elcert, moms mm.) sparar jag 5000 kr /år.
berg värmare iställe. du komma få vinst
Kanske ska tillägga att det handlar om luft / luft- värmepump
Tihi... det blir intressant att se reaktionerna på alla värmepumpsköpare efter nyår. Vore jag Mona S. så skulle jag nog börja leta efter ett gömställe.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem