Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp HDD-n syns ej

Hjälp HDD-n syns ej

Hjälp, min externa hdd har försvunnit från 'den här datorn'. Men när jag drar ut usb-kontakten så plingar datorn, och när jag sätter tillbaka den oxå, vad göra?
Antal svar på detta inlägg: 10
problemen började efter att jag installerade vindows vista på en annan partition. Därför är det konstigt att min xp-partition har påverkats.
Om man inte har kompetens, så ska man inte installera vare sig dubbla operativsystem eller operativsystem som är BETA!

Vad förväntade du dig?

Om du nu inte kan hålla fingrarna borta från att göra saker du inte kan, gör det åtminstonde i en virtuell dator. Tex VMware eller MS Virtual PC.
Det är inga som helst problem att installer dubbla operativ på olika partitioner. Men Beta biten kan jag hålla med om.. Vista är inte så vettigt att installera på din vanliga dator, Då det har långt kvar i utvecklingen.
Annons
Hej Loan !
Jag råkade ut för samma sak med min externa HD (usb-ansluten)
den fanns inte med varken på min fasta dator (w2k+sp4) eller
på min bärbara (win xp+sp2). Tidigare hade den fungerat på båda datorerna.

Jag körde igång PartitionMagic (som jag har installerat på datorn)
och då fanns den externa HD´n med , men det stog att den var unallocated. Dvs att den inte var formaterad och klar att läsa.

För min del blev lösningen att jag monterade in HD´n i min fasta
dator, på den IDE-plats där cd´n normalt sitter.
Kolla bara att HD´n är jumprad på samma sätt som CD´n,
(master eller slave).
Då dök HD´n upp i "den här datorn" och jag kunde se partitioner och mappar.
Men det gick inte att öppna mappar i partition nr 2.

När jag körde check-disk i PartitionMagic fick jag till svar att det var något fel på filsystemet i partition 2. Jag fick förslaget att köra den check-disk/felkontroll som finns i operativsystemet (i det här fallet w2k). . Jag stängde PartitionMagic och höger-klickade på partiton 2, och valde -egenskaper-verktyg-felkontroll.

Och mycket riktigt det fanns någon som var fel och det rättades till. Det tog en ganska lång stund och datorn verkade stå helt still under tiden. Men till slut var rättningarna klara och det var bara att försöka öppna mapparna och filerna som tidigare varit oåtkommliga.

Och wao, wao nu fungerade allt igen.

Jag kopplade bort HD´n från min fasta dator och anslöt den med IDE-adaptern (med USB) till min bärbara och det fungerade helt bra som det även gjort tidigare.

Jag har kopior av GhostBackup-image filer sparade på den externa HD´n och de är 2 - 3 GB stora så det var nog därför som det tog rätt lång tid att kontrollera och fixa eventuella fel.

Uppenbarligen kommer man inte åt en HD på samma sätt med en USB-anslutning, som man gör om den är ansluten till en IDE-slot med en flatting-kabel.

Men som sagt så lyckades jag få igång min externa HD.
Det blev ett lite långt inlägg med jag tycker att jag vill beskriva så detaljerat och fullständigt som möjligt.
håller med priest
kan du inte vänta tills du kan annvända vista på din dator
herre gud de är ju inte färdigutvecklat änn , men de är väl så en del tror de skall vara först å störst å bäst
priest,

om du inte kan hjälpa till så låt bli att skriva! Jag är trött på arbetslösa människor som inte har bättre för sig än att sitta och hacka på andra. Gå och skaffa dig ett jobb, för då hade du minsann inte orkat sitta och mobba människor istället för att göra nå't vettigt.
hello loan

kollade på IDG- foumet för datasnillen.
fann ditt problemas.
se svar:

SVAR: Externa hårddisken "finns" inte på datorn...

Är hårddisken helt ny så måste du först formatera den för att den skall synas i utforskaren.
Har du Windows XP så använder du diskhanteraren.
Blåmarkera "Den här datorn" på skrivbordet, högerklicka och välj hantera i listan som kommer upp, där hittar du diskhanteraren.
Markera din nya hårddisk och välj att skapa partition och formatera den så kommer den att vara klar att använda.
Tunna/


http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=738195#738195

här är en forums-tråd om detta problem
axe, gav ju oxo bra råd!
berätta hur det går!
tack moz, mn har redan provat det, långt innan vissa personer tror sig vara proffs och hackar på andra de inte vet ett dugg om. Är själv ganska haj på detta med datorer (datalogi och numerisk analys på lunds univer.) men det säger inget om att man inte kan lära sig något av en nybörjare ibland.

Tack till alla som försöker hjälpa.
Och en sak till jag vill säga präst o petra:

det är människans nyfikenhet som har fört oss så långt i utvecklingen.
Jag trodde att samtliga Windowsversioner som existerar var ALFA/BETA-versioner. Att ingen fördigutvecklad Windowsversion öbrt huvud taget existerar.

Iaf så kan man inte tro något annat, om man skall gå efter stabilitet och säkerhet.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem