Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vår beredskap är god

Vår beredskap är god

Jag lyssnade idag till G Perssons försvarstal efter tsunamiutredningen. Han skyllde bl.a. på att det inte stog i tidningarna hur allvarligt läget var. Det är alltså därifrån Persson förväntar sig at få uppgifter...! Borde inte gången vara omvänd? Är det inte t.o.m. möjligt att journalister ringer upp UD för att få veta hur allvarligt läget är?

Sedan så var det intressant att få höra Perssons syn på ideellt arbete. Han påpekade att det faktiskt var någon, han kunde i allafall erinra sig en som hade inställt sig till tjänst på UD trots att det var julhelg.

Denne någon hade givetvis fått lön och övertidsersättning, men jobbade annars helt ideellt....!?!?

Nåja, det var ju skönt att inte alla sprang iväg på teater.
Antal svar på detta inlägg: 6
eftersom ingen annan svarat.
kan bara hålla med!

tror det är snarare journalister som måste ringa UD för att informera. om dom nu inte uppdaterat organisationen med senaste *drivrutinen* av bra personal.
Det alltid lätt att vara efterklok.
Helt klart så blev UD tagna på sängen. Ingen riktig krisorganisation fanns och det är nog Göran Ps fel.
Anmärkningsvärt är att tjänstemännen på UD och övriga departement inte tog sitt ansvar och infann sig på jobbet för att tackla det löpande jobbet med tel, fax, ta kontakter hit och dit och informera ministrarna etc. För hur det nu än är så är det inte på ministernivå att sitta i tel och prata med oroliga människor.

Sedan kan jag inte låta bli att undra över hur turister som åkt till Thailand, Sri Lanka m fl ställen ska tro att de ska "räddas av regeringen". Som resenär så ligger det ju på ens eget ansvar samt researrangörens i första hand att agera.
Sedan kan ju Sverige gå in med bistånd, resurser till drabbade länder, ej till enskilda personer annat än genom konsulat låna ut pengar till de som drabbats.
Tycker att MEDIA inte hanterat katastrofen professionellt. OK de ska informera men det verkar som de inte kan balansera uppgifterna utan helst hänga ut vissa personer/händelser. Hur många ggr har inte Lailas teaterbesök ältats i media? Varför? Pressen kallas ju den tredje statsmakten och försökte störta henne eller?
Kan dock konstatera att regeringen lärt sig en hel del av katastrofen - ta orkanerna i Florida. Där agerade ju regeringen jättesnabbt för att kolla ev svenskars behov av hjälp. Lite överdrivet tycker jag men de ville väl visa att de lärt sig.
Man lärav sina misstag!
Men nu är det ju valår snart så oppositionen kommer ju att älta detta ett tag framöver.......men regeringen kommer nog att sitta kvar.
Birger:
Politikerna har inte lärt sig någonting efter tsunamin. Det är bara ett politiskt försvarstal. Det är det bästa sättet för G. Persson att nämna i radio & TV. Det går den dumme svensken på... gång efter gång. Vad har blivit bättre efter Estonia? Vad har blivit bättre efter Gudrun? Vad tror du blir bättre efter tsunamin? Inte ett dugg!!! Så går livet vidare till nästa katastrof... och så är det samma visa. "Nu måste vi ta lärdom av detta, och bli bättre" kommer politikerna att säga även då.

Sverige har blivit ett skämt!!!!
Annons
Zacko - kolla agerandet efter de orkanerna i Florida! Då ser du skillnaden.
Den nya organisationen av krishantering ger ju större ledningsförmåga och är i varje fall ett försök att kunna hantera krissituationer. Tror inte den är perfekt men så är det här i livet - vi vet inte vad som händer i framtiden och kan gardera oss för allt. En viktig organisationsförändring har dock tagits och behövs det ska den självklart ändras.

Zacko - du kan glömma att politikerna kan fixa allt och det kan vi rimligen inte begära. Gudrun - elföretagens bristande förutseende kom i dager. Press har dock satts på dem. Sedan tycker jag kanske att skogsvården, val av trädsorter medtanke på¨rotsystem samt avverkningsmetoder kunde varit annorlunda men förhoppningsvis görs det justeringar till bättre metoder.
"Skämmes tamme fan" enligt Robinson Erold kan man även säga till TeliaSonera som inte hade beredskap för Gudrun, inga reservplaner. Ta GSM-systemet som borde kunnat användas i stället med lokaltaxedebitering för samtal via den lokala masten och vanlig GSM-debitering från andra master.
Zacko -vad tjänar det till din pessimistiska syn.
Vi kan om vi vill ta ansvar själva och få ett roligare och bättre Sverige!
Undrar om inte den största orsaken till all kritik mor Göran Persson - är att vi har val snart.
Nu tar alla - inte minst moderaterna - chansen att smutskasta socialdemokraterna.
Jag är inte Sosse - men det är nog inte lätt att sitta i beslutandeställning - när sånt som tsunamikatastrofen slår till.
Birger:
Jag vill börja där du slutade ”Zacko -vad tjänar det till din pessimistiska syn. Vi kan om vi vill ta ansvar själva och få ett roligare och bättre Sverige!”
Nja, det var länge sedan jag insåg att politiker är ett gäng lögnare… oavsett partigräns. Ju bättre lögner, ju mer trovärdighet får de av svenska folket. Sorgligt men sant, och det var det jag menade med att Sverige har blivit ett skämt.

”Vad tjänar till din pessimistiska syn” Jag mig själv som realist… och inte pessimist.

Florida: Ja, att de agerar nu är inte så konstigt. Nu går de på tårna efter all kritik, men hur blir det efter några års lugn? Se på Estonia. Det skulle ju inte upprepas, och det här skulle de ta lärdom av! Det tog 6 år, efter Estoniakatastrofen, så kom nedskärningen av 2 räddningshelikoptrar på västkusten! Jag ställer mig frågan: Vad händer om en ny sjökatastrof skulle inträffa på västkusten? Har vi lärt någonting av Estonia? Inte ett dugg, tvärtom! Vi är sämre rustade idag, än vad vi var när Estonia sjönk! Men politikerna (Leni Björklund) ljuger på i vanlig ordning och säger att vi är bra rustade… phu!

Nu börjar jag få röda prickar på kroppen… det får jag alltid när jag tänker på politiker!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem