Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Myndighetsflytt

Myndighetsflytt

Idag kan vi höra om att när de statliga myndigheterna flyttar från Stockholm så vill inte ens var tionde av de anställda följa med. Detta framställs nästan som någon slags missräkning, men är det verkligen det? Tanken är väl att flytten skall medföra jobb på de nya orterna, och om då alla följde med så skulle det väl inte bli så mycket nya jobb?

Nu blir i stället resultatet av flytten bara den att man flyttar arbetslösheten från en ort till en annan. Verkar inte hela förfarandet ganska meningslöst och kostsamt?
Antal svar på detta inlägg: 4
Jo, och som sagt vore det smartare att istället möjliggöra distansarbete i högre grad, då skulle problemet med centraliseringen lösa sig själv.
Los Lovos - du har fattat att distansarbete skulle kunna användas mera än vad görs.
Det ska bli intressant att se om de som tappar jobbet i Sthlm får stämpla eller om de tvingas flytta och ta jobb på annan ort.
Kommer ihåg 60- och 70-talet med stor arbetslöshet i Norrland. Då hette det att AMS betydde Alla Måste Söderut. Många tvingades att flytta till Sthlm.
Jag tror att samma regel aldrig gällt för stockholmare. Varför kan man undra.

Utan skoj så kommer det att bli problem om man inte får med sig viss personal vid utlokaliseringen. Kompetensen måste följa med på något vis och/eller byggas upp på den nya orten. Detta går säkert att göra om man är förutseende.
Kanske en del nyckelpersoner måste veckopendla.
En viss fördyring blir det initialt men på sikt en samhällsekonomisk vinst skulle jag tro.
Hela Sverige ska ju leva sägs det - då måste det väl finnas jobb på landsbyden också som omväxling!

Jag tycker Birger är klok..jag minns det där med AMS
när jag började jobba -75.

Jag tror inte att det är några problem för de som verkligen har en nyckelroll erbjuds bra förmåner för hela familjen och då är det nog lättare att flytta också.

De som söker sig till annan ort självmant får oftast fixa allting själv.

Annons
Nja, detta är nog första steget till att lägga ner dessa myndigheter!
Först slår man sönder verksamheten genom att utlokalisera dem och tappa 90% av kompetensen.
Sedan stryper man dem genom att tilldela dom mindre resurser än vad som krävs för att bygga upp dem igen!
När man så småningom utvärderar så inser man att de är så ineffektiva att det bästa är att lägga ner dem. eller....
Kanske kan man om ett par år slå ihop olika nerbantade myndigheter och förlägga huvudkontoret nära maktens korridorer, i Stockholm.
Tillbaka på ruta 1 men med dököttet bortskuret!
Men först ska sossarna utse en rad nya inkompetenta tanter som man behöver ställa åt sidan till generaldirektörer.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem