Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EURO, nej tack!

EURO, nej tack!

Jag vet inte anledningen till varför det har blivit så bråttom att byta valuta men största orsaken kan vara att man vill skapa ett Europas Förenta stater så snabbt som möjligt,
där Sverige kommer bli en av delstaterna. Vad detta innebär är att vår demokrati kommer att försvagas kraftigt när vi inte längre självständigt kan bestämma över vår ekonomiska politik då den självständiga penningpolitiken avskaffas och makten över räntan flyttar till Europeiska Centralbanken (ECB) i Frankfurt.


För att ta ett exempel så kan nämnas att Sverige i början på 1900-talet lekte EMU och låste sin växelkurs. Detta orsakade hög arbetslöshet, utslagna företag, ruinerade statsfinanser osv. För att nå det hårda inflationsmålet som EMU har, kommer detta innebära att risken för att arbetslösheten kommer att öka markant.

Det pratas mycket om att om vi inte går med nu så får vi vänta i minst 10år innan vi får en ny chans, men hur många år tar det innan vi kan rösta tillbaka att vi vill ha tillbaka kronan?!. En fortsatt självständighet kan omprövas när vi så önskar.

Vad finns det för anledning att ändra på ett framgångsrik politik än att gå in mot en mycket osäker framtid?

De länder som valt att stå utanför valutaunionen - Sverige, Danmark och England - har högre tillväxt än de flesta EMU-länder. EMU-blocket har också lägre tillväxt än de flesta andra länder i världen.

En flytande växelkurs har fungerat bra för Sverige. Den har gjort det möjligt till en självständig penningpolitik inriktad på låg inflation och stabil ekonomisk utveckling.
Som helhet kan man se att det gått bättre för Sverige än för EMU-länderna. Tillväxten är högre, inflationen och arbetslösheten är lägre, statsfinanserna i bättre balans.

Jag anser att EU har blivit som en stor cirkus som vill ha en allt större del av makten av vår svenska demokrati och skapa en supermakt utan att medborgarna kan vara med och påverka.

Genom att rösta nej bryr du dig om att Sverige får ha kvar demokratin inom landet, låt oss inte förlora den.

-EMU kritisk-























Antal svar på detta inlägg: 2
Alltid ska ni nej-sägare kriga ut eran kritik. Man blir rädd. Överallt ser jag nerklottrade Ja-skyltar med glopord. Allt för att skrämma oss små vanliga människor från att tycka om en gemenskap.

Jag tror på vårt land och de partiledare som jag litar på talar för ett EU-samarbete där Sverige verkligen har gjort sin röst hörd. Detta har vi inte minst fått höra nu, tyvärr för sent, från hela världen att Anna Lindh var en av dom som var oerhört duktig på att representera och föra ut ett budskap med det vi älskar av vårt Sverige.

All nej-sägarpropaganda har fått mig att tänka om. Man ska inte behöva vara rädd för att tycka Ja! Jag tycker vi är skyldiga att fortsätta vara med och utveckla EU, det gör vi bra!
Snart är det klart...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem