Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EMU-valet avgjort

EMU-valet avgjort

Då var det avgjort.

Följde valvakan via kanal 1 och jag måste säga att jag tyckte det var obehagligt att se två ungdomar, en från ung vänster och en från miljöpartiet jubla över nej-segern och sedan fortsätta med att "nu går vi vidare till nästa steg för att ifrågasätta själva EU-konstitutionen!"

Skrämmande att se segrande kommunister i Sverige.
Antal svar på detta inlägg: 9

Just det. Nu var det klart.... Nu kan Sverige fortsätta att blomsta i den konjunktur som vi lever i, tills den dagen kommer då Europa har städat upp i sina fruktansvärt dåliga finanser. Tyskland & Frankrike går på knäna och vad mig anbehagar så känns det rätt skönt att slippa betala priset för deras ekonomi idag. Jag citerar en känd svensk företagsledare. "Men kan inte behandla högt & lågt blodtryck med samma medicin." Olikheterna Europeiska länder emellan är i dag alldeles för stor för att man skall kunna applicera samma åtgärder i alla länder samtidigt. För Sverige i Tiden!
Ska vi istället vänta med att gå med i EMU till när ekonomin blomstar i EU? Och ska vi då komma och knacka på dörren, snälla kan vi få vara med nu?

Jag kan förstå de som tycker nej ur ett kommunistiskt perspektiv. Men det verkar som de flesta tror att det är en klassfråga och är emot överheten och förändring i allmänhet. Nej så är det inte. Klassideologin är gammal och passar inte längre in i samhället i Sverige.

Med motiveringen att vänta och se missar vi hela poängen att vara med och bygga upp EMU. Ska vi sedan komma och be om att få vara med när Tyskland & Frankrike är i högkonjunktur? Inte en rolig utgångspunkt. Men självklart jublar vänsterpartiet över detta. De är ju emot det mesta. Om vi väntar tills konjunkturen har vänt blir dessutom växlingskursen sämre för oss och vi kan bara se på när kronan blir mindre värd. Jag tycker det är synd att vi inte vill visa framfötterna och vara med och leda utvecklingen i EU. För det tycker jag att vi förtjänar då vi är en bra förebild.
oavsätt vad man har röstat så är nu resultatet detta att nej vann och då måste man finna sig i det och jobba för att det skall bli så bra som möjligt, det hjälper inte att skylla ifrån sig eller att gnälla.
det är bara att ta på sig blåstället och jobba vidare.
Annons
Idag kan sverige vakna upp med baksmälla
och tänka vad var det som hände igår igentligen!
tycker det är skrämmande att de tyckte
"att ja de kommunerna som det vart mest nej i det är ju lågutbildat folk , lo folk, arbetarklassen osv mycket sjukskrivningar osv"

med de uttalanden vederbörande gjorde i tv så ser han ju ner på det folk som faktiskt ser till att sverige kan ha en industri fast vi lever 2003
så kan inte alla sitta på kontor eller vara företagsledare nää alla politiker och människoföraktare det är ju bara så att om nu emu är så himla bra och vi arbetare nu var så korkade som ni menar , så kunde ni ju ha skickat ut bildböcker så vi förstod bättre för vi är väl tydligen så dum så vi förstår inte bättre än att rösta nej.
om man räknar våra högsta politiker så är det ju faktiskt så att en stor del saknar verklighets förankring
Det allra viktigaste är faktiskt att politiker i alla läger tar NEJ i EMU på allvar. DET var ett demokratiskt val! Men vis av erfarenheten, så är vi många som tvivlar. Jobbigt med alla proffstyckare, väljr att inte lyssna på dem, och att vi svenskar skulle vara "storsvenskar" och veta bäst, många VET inte vad demokrati är och vill inte heller ha det!
Tyvärr är det så, och klassklyftorna har ökat. Det är inte enbart kvinnorna som fått ta "smällen av nedskärningarna , det är många andra.
Man behöver inte vara vänster, för att begripa att många protesterar emot EU, och all byråkrati, fiffel , och att vi inte vill ha mer överstatlighet! Valet var ett svar på sista årens nedskärningar, som drabbat så oerhört många.
Vad många missade i denna debatten var väl de rent finansiella sakerna, politikerna lovade att sveriges medlemskap i EU inte skulle kosta mer än 20 miljarder kronor/år, år 2001 var siffran uppe i över 120 Miljarder kronor, plus galopperande statsfinanser då alla "politiker" skulle säkra sig platser i bryssel,

Politiskt skulle makten och hela surven vara nere i Bryssel.

Möjligheten för en enskild person att göra sin röst hörde gentemot EU är obefintligt.

Alla mötespapper är hemligstämplade i 30år. Obekväma personer blir klassade som säkerhetsrisker och får därmed svårt med sin försörjning.

Svindleriet inom EU är ett par miljarder kronor, en struntsumma enligt de styrande där då de rör sig med 1000-tals miljarder per år.

Det är några av orsakerna till att jag röstade nej
tack för ordet

Gandalfwhite
"Möjligheten för en enskild person att göra sin röst hörde gentemot EU är obefintligt."

Tycker du också att vi ska lägga ner vår rösträtt för att en enskild person har svårt att göra sig hörd aven i det svenska samhället?

Sug på den du!
Johan,
oavsett hur jag "suger" på det så vete sjuttsingen vad du vill att det ska smaka..?

Inom EU är det en omöjlighet för en enskild person att besöka t.ex. en minister, prova beställ tid så ser du (förutsatt att du inte arbetar inom regeringen?), du torde hamna mycket långt ner på agendan om den personen ens möter enskilda. I Sverige har du möjligheten att möta ministrar, politiker, tjänstemän på ett enkelt sätt (än sålänge, hoppas psykmorden inte tar död på det också..)

Faktum är att EU-organisationen som sådan inte är något annat än en gigantisk mygelapparat, där ministrarnas bekanta och släktingar roffar åt sig åtskilliga miljoner på årsbasis och ingenting görs för att få stopp på detta, tvärtom om någon påpekar sådant till EU, så blir det locket på och ingen vet någonting efteråt.

Vad du sedan menar med rösträtten inom det svenska samhället vet jag inte riktigt, rösträtten ger den enskilda individen möjlighet att välja personer till makten som han/hon tror kan hantera landets/länets/kommunens affärer på bästa sätt för medborgarna
tack för ordet

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem