Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus

Virus

för ett par dagar sen fick jag virus...trjon..spy.mm
fast nu är dom borta tror jag..jag har scannat med ad-aware-..norton 2005...spy doctor..men jag kan itne ha nån bakrundsbild..och ibland startas datorn om helt...systemåterställning funkar inte heller..??hjälp
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Ibland kan virus gjort stora skador på systemet innan man fått bort dem. Om jag vore du skulle jag omformatera och ominstallera, då skadorna verkar omfattande.
Wicked:
Varför skulle man omformatera hårddisken för?

vince:
Tips formatera hårddisken
sen intallera du windows manger
sätt klockslag per vecka den sparar regedit.
slipper du omformatera aldrigt mer.
finns de inte nåt annat sätt än de..vill inte formatera om de är nåt med bakrundsbilden också..
Annons
Gå in här http://pcsupport.idg.se/ regga dig å skriv in din fråga.Dom kommer säkert säga till dig att ladda ner hijack this å scanna datorn å posta en logga till dom.Dom förklarar för dig exakt hur du ska göra.
Instämmer med Wicked.. virus kan skada och ibland helt byta ut systemfiler, Det är nästan omöjligt att säga vad som kan ha blivit fel.... en omformatering och ominstallation är nästan nödvändig.

Ett litet tips: Jag har gjort såhär att jag partitionerat upp hårddisken i två delar, en c: enhet på ca 10 Gb och en D: enhet på resterande hårddiskutrymme.
När något sådant här händer igen så slipper du att förlora dina bilder, dokument, mail m.m.. du sparar allt på D: enheten, och så blåser du bara rent C: och installerar om, det blir lite meckande när allt är nyinstallerat, men du har iallafall kvar dina viktiga filer.
Glöm dock inte att flytta "Mina dokument" till enhet D:

Gösta: blev lite nyfiken på vad du menade med windows manager. skulle du kunna beskriva lite närmare hur man går tillväga?

regards
:Mokos:
Visst är det trist att behöva installera om allting Vince. Du får se det som en läxa i hur viktigt det är med virusskydd och antispyware innan man beger sig ut i cyberrymden. Mokos förslag om att dela upp HDDn på två partationer och spara viktiga filer och dokument på D: är mycket bra. Då slipper du förlora viktiga data.
Aldrigt jag har omformatera mina brukar

kör ad-wave, viruskydd m.m och jag kör backup registeret

och sak till jag installera aldrigt c enheten
vi hade en annan tråd om det här man skall inte installera på C
Boot.ini skall bara vara på C
D skall man installera.
Gösta:

Klart man ska installera på C: vad är poängen med att inte?

Man installerar på C driven som bara behöver vara några GB stor, sen installerar man alla drivrutiner och alla småprogram man vill ha, därefter kör man Ghost och skapar en image som man lägger på en helt annan HD. Jag ominstallerar mitt system varannan månad, med en knapptryckning blir datorn som ny utan att någon av mina inställningar påverkas.
Jag håller helt med de övriga skribenter i det här inlägget som har föreslagit att man installerar operativsystemet och olika program på partition C:/. Den behöver inte vara större än ca. 10GB. . Jag kopierar in ett inlägg rörande återställning av partitioner som jag skrev i ett tidigare datorinlägg. .

Jag kommer antagligen att ansees som tjatig men jag vill än en gång framföra tipset om att göra en typ "Ghost-kopia" av partition C:/ när du har fått datorn att fungera bra igen.
Jag föreslår att man skaffar Norton Ghost. . Visserligen kostar det några hundra kr men jag tycker att det var värt det.

Mitt förslag är att man har minst två partitioner på datorn.
En C:/ , där operativsystemet och olika program är installerade.
Och en D:/ , där man i olika mappar har allt annat som inte nödvändigtvis måste ligga på C:/. . Typ dokument, foton, bilder, musikfiler, videofiler, installationsfiler för olika program, mm.

Om något i framtiden går snett med operativsystemet eller om datorn som i ditt fall börjar bli långsam och seg kan du sedan återställa allt ( inklusive alla tidigare installerade program ) från den sparade Ghost-kopian, till det tillstånd som gällde när allt fungerade bra.

Och detta utan att man förlorar något av det som ligger på partition D:/. . Partition C:/ bör man försöka hålla så liten som möjligt för att Ghost-kopian inte ska behöva ta mer plats än absolut nödvändigt, på hårddisken.

Jag har flera gånger under åren gjort en "restore" av partition C:/ när något börjat krångla alltför mycket och det har fungerat utmärkat. . Man måste bara komma ihåg att då och då göra en ny "backup"-kopia av C:/. . Eftersom man kanske har installerat ytterligare program och uppdateringar sedan man hade en bra fungerande dator för ett halvår sedan.
När man har gjort en "återställning" av C:/ bör man gå ut och kontrollera om det finns uppdateringar för op-systemet , antivirus-programmet, mm. . För det kanske var två månader, eller mer, sedan man gjorde den senaste "backup"-kopia av C:/.
När backup-programmet har "verifierat" att den senast skapade kopian är OK kan man "deleta" tidigare kopior för att spara utrymme på HD´n.

En annan fördel med att regelbundet göra en "backup"-kopia av C:/ och lägga den på en andra hårddisk om man har en sådan (eller att bränna den på en CD sedan man skapat och "verifierat" den) är att om man blir tvungen att formatera C:/-partitionen eller om man skaffar en ny, större, snabbare hårddisk så kan man "återskapa" sin tidigare partiton C:/ med alla program, på den formaterade eller nya partitionen. . Detta utan att man måste ny-installera op-system och alla program på den nya partitionen.

För att kunna "återskapa" en partiton C:/ från en "backup-kopia" måste man ha den "Recovery Disk" som hör till Ghost-programmet.

Slutligen ett sista påpekande när det gäller att skapa och verifiera en "backup-kopia" av C:/. . Beroende på vilka antispam-, security-, mm-program man har installerade kan det ibland vara nödvändigt att stänga av en del av dem när "backup-kopian" skall skapas och verifieras. . För min del måste jag stänga PestPatrol och Norton Inet Security när jag kör en backup.
För säkerhets skull stänger jag då även uppkopplingen mot Internet tills allt är klart och därefter startar jag om datorn och ansluter igen mot nätet.
Jag har aldrigt fått problem eller datorn hacka sig.

c: 120mb
D: 119gb

dolta bort temp. ni får har fel era datorer det är inte mina besymmer. jagf tipsar er ni inte skall

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem