Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Avgifter Vs Skatter

Avgifter Vs Skatter

Hur kommer det sig att jag går omkring med en smygande kännsla av att alltid betala allting två gånger?

Om jag t.ex. varit på ett tandläkarbesök och i kassan upptäcker att jag inte tagit med mig tillräckligt med pengar så får jag betala 50 kronor för att de skall sända mig en räkning. När jag en gång reagerade mot detta så fick jag frågan om jag inte förstod att admenistrativt arbete kostade pengar? Jodå, det gjorde jag. Men jag trodde att jag redan betalat hennes lön via skatten, eller möjligen via den svindyra tandläkarkostnaden. Eller menade hon att hon att hela hennes lön var avhängig av att folk bad att få räkningar hemskickade?

Likadant var det när min pappa de sista åren blev dement och behövde vård. Den fick han betala själv. Samma sak där. Förstog jag då inte att sådan här vård kostade pengar, och var tyckte jag att man skulle ta dessa pengar från. Jag föreslog att man kunde ta pengarna från den skatt som min pappa betalat in under ett helt liv, men det var tydligen en helt ny och överraskande tanke.

Det där med att betala extrapengar för tv-kanaler som sägs vara reklamfinansierade behöver jag kanske inte ta upp. Det är ju bara så konstigt så... ja jag vet inte...

När min kommun skulle gräva upp gatorna för att lägga nya avloppsrör m.m. så skulle vi fastighetsägare betala detta. Vi undrade ju givetvis om det inte var ett normalt underhåll som borde skattefinansieras? Ja det kunde de ju inte förneka, men ville vi verkligen inte ha någon ny beläggning på gatan? fattade vi inte att de tvingades riva upp asfalten för att komma åt ledningarna? Jaha, å så åkte vi på den avgiften också...

Om ett villalarm utlöses så kommer inte ordningsmakten farandes. Nä då måste man ha betalt extrapengar till ett privat bevakningsbolag o.s.v. o.s.v.....

Nu har det dessutom börjat smyga sig in nya avgifter.
I början på detta året så var jag bara helt enkelt tvungen att för dyra pengar kolla att min oljetank var okej. Jag ansåg inte att det var någon fara med den, men någon annan hade bestämt att den var osäker och måste kollas upp. Ja inte bara min utan allas villaoljetankar. Min var givetvis felfri, men det blev ju inte billigare för det. Jag fick betala för denna påtvingade service ändå.

Och nu för någon vecka sedan så kom det en kille och skulle kolla min skorsten. Jag har bott här i 15 år och det har aldrig kommit någon för att speciellt kolla skorstenen. Det har väl sotaren gjort samtidigt som han sotat, men nu skulle det minsann kollas upp var för sig. Han gick omkring här och studerade murstocken, lös med ficklampa för att försöka hitta sprickor. Det spelade ingen roll att jag påpekade att murstocken i princip bara var ett fodral till det galvaniserade röret som gick där inne. Nerifrån pannan och upp på taket går ett tätslutande rör som möjligen borde kollas upp. En spricka i murstocken skulle knappast göra vare sig till eller från, men det spelade ingen roll "pling" 715 spänn för en kvarts arbete.... Suck!
Antal svar på detta inlägg: 1
Sånt är livet, Batting.
En kompis till mig byggde en villa i Råneå.
Några veckor efter att dom flyttat in så ringde sotaren på dörren.
" Fungerar köksfläkten bra " frågade han.
Joo - sade min kompis fru - det gör den väl.
Ja- tack så mycket då - sa sotaren och försvann.
Allt var frid och fröjd.
En månad senare fick dom en räkning:
Besiktning av ventilationsutrustning - 2.500 kronor
Detta var över 10 år sedan - i dag hade det säkert varit femfalt dyrare,
Han betalade INTE räkningen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem