Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Julklappstjuvar på posten

Julklappstjuvar på posten

Igår hämtade jag ett julklappspaketet från sonen som han sänt
med posten och i deras kartonger som dom säljer.
Lite brådis som jag hade så märkte jag inte att paketet var
öppnat via den avrivningsflirp som finns på sidan och endast 10 cm av flirpen fanns kvar. Eftersom kartongen är ganska stadig så
var locket igentryckt och satt fast i alla fall.
Nu förhöll det sig så att prylen tydligen inte var attraktiv för tjuven trots att den innehöll en s.k. svepskål som är gjord
i trä och ett fantastiskt hantverk. Hade det varit en elektronikpryl eller nåt annat godis så tror jag nog att kartongen varit tom om den ens hade kommit fram. Nog är det väl själva fa.....
Hur många medmänniskor i detta avlånga land blir av med sina
klappar i år? Kanske är det en levande Karl-Bertil Jonsson eller...
God Jul på er alla forumvänner!
Morran
Antal svar på detta inlägg: 7
morran

go'julande!

hm, kan ha varit en *extra jobbare* innan julen.
när jag var i tonåren arbetade jag 3 veckor på posten, decembermånaden precis innan jul.
guuu'va stressigt!
så många brev!
och paket! huuuj!
det slutade med ond rygg över hela julen, ett lidande jag inte önskar någon.
hursomhelst, så var det säkert inte någon *vanlig anställd* utan säkerligen en *extra juljobbare* eftersom det är mycket som skickas den perioden.

däremot, tråkigt att inte kunna lita på folk.

själv tyckte jag det var kul o vara postens lilla julklappsnisse!
*lol* ((förutom tunga julklappslyft))

ha en mysig jul!
Du tror inte att paketet blivit skadat i hanteringen då bara Morran? Du tror verkligen att någon muddrar paket? Finns det uppgifter om att det försvinner postpaket?

Du tror inte att det finns säkerhetsrutiner på posten för att förhindra stölder? Det tror jag. Fast vad vet jag? Jag har aldrig jobbat på posten.
Morran:
på posten är hårdast kontroll varje brevbäragre står deras databas som Wicked säger säkerhetsrutiner.
Dem måste dra sitt jobb-leg och knappar in uppgift.
om det vore så att posten taget dem du skall nog kontakta posten själv dem undersöker vem som personer

min granne jobbar på postterminalen
Annons
Paketet var definitivt inte skadat!
Det är ju så att Posten finns även i affären numera så det
finns troligen oärliga människor även där.
Det händer relativt ofta att det försvinner post ifrån posten.
Det är ju ingen hemlighet att kuvert med pengar som skickats under juletid ibland bara försvinner spårlöst och aldrig kommer fram till adressaten.

Säkerheten är egentligen väldigt låg på en postterminal. Man kan, om man är illasinnad plocka på sig mängder med post, och chansen att åka dit är minimal. Det finns inga direkta säkerhetsrutiner som på något sätt skyddar posten i från denna form av brott. Det skulle krävas att personen blev upptäckt och tagen på bar gärning.

Sorteringen sker nästan helt manuellt och i flera led.
Vissa sorterar posten efter vilket land posten ska till. Sedan kommer sorteringen där man sorterar posten till rätt stad. Vidare så skall posten sorteras till rätt stadsdel, rätt gata och slutligen till rätt mottagares postfack.
Detta innebär att ett stort antal människor hanterar posten. Man kan många gånger ej ens avgöra i vilken postterminal som posten har försvunnit på.

Sedan så skall ni inte lyssna på skitsnacket som Gösta har fantiserat ihop i föregående inlägg.
Brevbärare använder sig inte av någon databas med säkerhetsrutiner. Dom använder sig heller inte av något jobb-leg.Det enda dom använder sig av det är ett passerkort för att kunna komma in i postterminalen, och sedan en kod för stämpelklockan. Mer krävs ej.
Glömde säga att jag själv jobbat på posten både som sorterare och brevbärare i 2½ år, ifall ni skulle få för er att fråga hur jag kunde veta allt detta.. :P
Fajjer:
Här kommer en postis till som har knegat på sortering och utdelningen åtskilliga år. Till alla som till äventyrs inte känner till detta:
Envar "Postis" har ett hederskodex. Att sätta heder o ära framom snikenhet, som att sno från kunder o.d. Nej. postfolk är ovanligt hederliga. Det går att vara oärlig även på postverket, men medarbetarna märker det . Det kan jag garantera.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem