Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Neonrör till dator

Neonrör till dator

jag var i thailand och inskaffade mig 4 neonrör till min dator men när jag kom hem såg jag att dom var på 24 volt. kan man koppla dom till nät agget eller måste man köpa en adapter? någon som kan vad färgerna på kablarna betyder i nät agget eller. vill gärna ha en förklaring. har jag blivit lurd?
Antal svar på detta inlägg: 3
Hejsan!

Ring till nån databutik och fråga..glöm inte berätta spec. på din dator..
Jonas: Du kan använda dig av dina 24 volts neonrör utan problem i din dator.
Man kan nämligen få ut exakt 24 volt som max ur ett normalt ATX nätagg. Så någon adapter, (eller eliminator som jag antar att du syftar på) behöver du inte använda dig av.

Vad som krävs för att få ut 24 volt ur nätagget är att du kopplar pluskabeln ifrån dina neonrör till gul kabel på nätagget (+12 volt DC) och sedan ansluter minuskabeln till blå kabel på nätagget (-12 volt DC).
På detta sätt så får du ut 24 volt, vilket är den spänning som dina nyonrör kräver.

Troligtvis så måste du kapa blå kabel ifrån nätagget och koppla en sockerbit eller liknande emellan för att få en "fri blå kabel" till dina nyonrör.
Eventuella lösa kontakter till CD-rom, hårddisk, diskettstationer m.m. saknar nämligen blå kabel.

Sedan kabelpiskans färger och betydelser som du bad om:

Svart = Ground (Jord)
Orange = +3,3 volt DC
Röd = +5 volt DC
Gul = +12 volt DC
Vit = -5 volt DC
Blå -12 volt DC
Grå = Power OK
Lila = Standby Voltage (5 volt DC)
Grön = Power Supply On
Lurad av försäljaren tror jag inte du skulle bli snarare om det inte skulle funka så har du dig själv att skylla eftersom du köpt sånna produkter utomlands utan att kolla upp hur det funkar.

Det enda jag tror du kan få problem med är om du har för klent nätagg så datorn inte orkar starta eller CCT rören inte orkar tändas när du startar den. För när de tänds så drar de ganska mycket ström.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem