Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Mitt xp stänger inte ned

Mitt xp stänger inte ned

Hej,
Vad skall jag ändra för inställning då mitt Windows bara slutar med "Its now safe to shut down the computer".
Jag vill förståss att den skall stänga ner helt automatiskt.

Undrande
Antal svar på detta inlägg: 8
Uppgradera BIOS och gör inställningen i POWER Setup.

Bör inte vara några konstigheter.....

// M
Har liknande problem eller kanske inte.
Har XP home ed SP2 allt uppdaterat. Sedan en tid går det ej att stänga av datorn. Det som händer är att avslutningsproceduren verkar initeras men det går oerhört långsamt, efter en tid (2-3 min) kommer meddelandet att jag loggas ur och derefter visas att windows avslutas sedan händer inget mer. Det ända som sedan hjälper är att starta om mha strömbrytaren.

Var börjar jag nysta?

Paso
Glömde att det går att avsluta normalt ifall datorn inte varit igång allt för länge, men efter någon timme inträffar något.
Annons
paso , försök att stäng en del tunga saker som håller nätverket igång, kan vara det som bråkar för dig.
Göcke
Kan du utveckla dig lite, så jag fattar
eftersom du säger att det blir problem efter ett tag kan man tro
att du har ett fildelningsprogram eller någon typ av bakgrunds
grej som håller maskinen uppe.
Ett annat känt faktum var just vid övergången till XPsp2 så
behövde USB enheterna nya drivrutiner.
vid detta tillfälle så kunde en del maskiner bete sig som du nämner. man kommer alldrig till slut.
Det kan också vara en trojan som håller nätet uppe.

Det är bara en infalls vinkel som du kan testa
är den trög att starta också?
Pelle: Kör du kanske lavasoft adaware på din dator? Jag har nämligen märkt att SP2 och lavasoft adaware ibland kan ställa till det så att det inte går att avsluta XP. Prova i så fall med att stänga ner adaware i processer före du avslutar XP på vanligt vis. Fungerar det så vet du var felet ligger. Annars är det något annat.
Pelle:Hade ett liknande problem som berodde på att jag installerade den senaste säkerhetspatchen för Microsoft Outlook och deras spam filter för e-posten.

Det resulterade i att jag inte kunde hämta hem någon e-post och att den tog en jädra tid på sig att stänga av.

Problemet är väl inte direkt vad du frågar efter men det kan vara intressant att veta om du installerat någon uppdatering innan det började krångla.

Lycka till

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem