Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

WinXP-inst avbryter halvvägs

WinXP-inst avbryter halvvägs

Hej,

Tacksam för hjälp.

WinXP startar inläsning som vanligt - cirka halvvägs avbryts verksamheten och datorn startar om.

Troligen något hårdvarufel men vad.

Någon som har något bra tips?!

Har formaterat hd, även via dos/fdisk, bytt ram.

Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

m0zQit0z

Jo, det är helt rätt och men ganska självklart om man gjort det här många gånger i olika varianter beroende på hw och os.

I det här fallet har jag tagit till "low level format" av hd för att vara säker på att starta från noll.

Sedan har jag kört formatering med både FAT32 och NTFS men resultatet är detsamma.

Men du ska ha tack för ditt engagemang!
lägg på ett annat os och installer ovanpå den tex w98
Hade samma tanke så jag försökte med WinMe för ett par dagar sen. Resultatet anar du...
Annons
menar du att ME inte gick att installera eller XP
OR.. eller

same problem in win2k(my disk - Maxtor / 40Gb / 4D040H2). I tried a lot of things. Finaly helps this:
1. Download Powermax from maxtor.com
2. Run it - perform low level format (vilket du har)
3. In bios setup select LBA mode for disk
4. Install win2k el. då xp

www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.23e58ed30d37e00950347524" target="_blank">http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.23e58ed30d37e00950347524
100000f7?channelpath=/en_us/Search

www.maxtor.com

download: powermax

It takes time but it works. Forget about data you had on your computer, if you will work this way.

kan fungera.
har inte testat det själv, så det är på din egen risk.
därför bäst att varna.

sä här säger ED:
i was doing a disk to disk copy using powermax 2 (20gb and 40gb maxtor disks)
and it crashed and trashed the mbr on my existing disk so beware.
also having same problem 'error loading OS' on trying to install xp/2000 on 40gb maxtor
I just cracked this by doing a
**low level block format using maxllf and reinstalling win2000 pro with a FAT32 partition and i finally got the installation proceeding after numerous attempts.

//ps:The information on Computing.Net is the opinions of its users. Such opinions may not be accurate and they are to be
used at your own risk. Computing.Net cannot verify the validity of the statements made on this site.
Det kan inte vara bootsektorn på själva hdd som är skadad ?
Har du testat med en annan hdd?

Hej
Jag har följt denna diskussion utan att själv komma ihåg att jag för nåt år sedan råkade ut för precis samma sak.
Då hade jag köpt ett uppgraderingskitt från Komplett.se.
Efter ett antal turer där man först trodde att ramminnena var felaktiga så fick jag skicka in hela kitet och då byttes moderkortet, och sedan har det fungerat.
Göcke - Ja mitt svar var lite otydligt, Me gick men inte XP.

m0zQit0z - Flera intressanta kommentarer i ditt inlägg, PowerMax har jag kört och flera diskvarianter i bios, bl a LBA. Kommer att fortsätta tills jag tycker att jag tömt den möjligheten.

Andy - Jag har testat några andra hd, både Seagate och WD.

PerAsk - Jag började med att, en efter en, testa att byta alla lösa komponenter så jag misstänker ju något liknande. Men eftersom alla testprogram friskförklarar all hårdvara och jag är en, ibland, alltför envis och nyfiken person vill jag gärna hitta förklaringen till detta förbryllande problem. Kanske kan fler ha glädje av ett ev resultat så jag fortsätter ett tag till.
Beolth , jag har bara en förklaring, och det är att du har en hårdvara som är gammal i din dator som det inte finns drivrutiner för på installations cd-n.
det har varit usb/ljud/cd och grafikkort/nätverkskort som det hänger på.
Förmodligen kommer du inte så långt som till att filerna börjar att kopieras till hårdisken.
Påminner om att XP varit installerat under ca 1,5 år och klarat både SP1 och SP2 helt utan problem.

Ingen hw är äldre än 2 år. Alla drivrutiner är rätt och uppdaterade.

Anledningen till ominstallationen var att XP började bli segt och till sist inte kom igång utan gick in i en loop av omstarter.

Min första åtgärd när det inte gick att reperera XP var att installera om.

Där är vi nu!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem