Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ryska Björnen

Ryska Björnen

Utvecklingen i Ryssland är oroande.

Nyligen har NGO:s (Non-Government Organisations) som Röda Korset, Amnesty, m.fl. förbjudits verka där. Regeringen verkar aktivt mot media med avvikande uppfattning. Freedom House nedgraderade för ett år sedan Ryssland från 'partly free' till 'not free'.

Det är nu uppenbart att Ryssland är berett att använda tillförsel av gas till Ukraina och övriga Europa som ett politiskt vapen. Man fyrdubblar plötsligt priset på gas mitt i vintern till Ukraina och drar ned på leveranserna. Det ger obehagliga associationer till hur Stalin behandlade de ukraniska bönderna - när han lät dem svälta ihjäl. Nu kommer också anklagelser om att Ukraina ska ha 'stulit' gas från ledningarna, gas som var avsedd för västeuropa. Man får intrycket att Ryssland vill provocera fram en kris. Vilket scenario väntar? Kommer Rysslands-trogna i Ukraina att ta upp tråden? Brist på gas, oroligheter, begäran om hjälp från Ryssland?

Scenariot visar att den svenska regeringens uppfattning om den militära hotbilden kanske är för optimistisk. Vi har nu rustat ned vårt försvar till en nivå som vi inte haft sedan före andra världskriget. Är det alldeles klokt?
Antal svar på detta inlägg: 4
Ramon:

Oroa dig inte..Vi har ju USA!

Det är bara ringa G.W.Bush så fixar han allt!

Och FN skall väl hålla tyst som vanligt!

PS: 1:a Inlägget 2006 av lilla mig!
Jag undrar varifrån du hämtat dina uppgifter?

Sedan tycker jag du uttrycker krigshetsande åsikter!
Ryssland utgör inget militärt hot mot Sverige, lägg ner!
Det vore bättre om Sverige ökade sitt samarbete med Ryssland och slutade upp med att vara så ensidigt beroende av det imperialistiska USA.

Det är väl USA som flyger hit CIA och hämtar folk?
Det är väl USA som köpt upp halva Sveriges industri?
Det är väl USA som invaderar försvarslösa länder som Irak?

Jag är så trött på att höra om den gamla ryssskräcken!

// Anti_Ramon
ramon

efter att ha läst lite, tror jag nog dom höjda gaspriserna beror på att Ryssland inte betalar sina utlandsskulder.
så, genom att höja priset, kan dom på så sätt börja en avbetalning.
förhoppningsvis.

men samtidigt, läser jag att många länder i hela världen är i princip skyldiga varandra, mer eller mindre.
det bästa vore om länder började med byteshandel istället för pengar. eftersom olika länder har mer av något som ett annat behöver.

(om jag var politiker)
Annons
Jag får väl känna mig hedrad att ha fått en 'anti'. Trots att jag tycker mig känna igen ordvändingarna. Kanske är jag tom ensam om det på Forum?

Uppgifterna om gaskonflikten är i alla media just nu. Här är ett exempel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=509758&previousRenderType
=6

Det är riktigt att Ryssland inte idag utgör något militärt hot mot Sverige. Men utvecklingen går sannerligen inte i rätt riktning. Krigshetsande? Nej verkligen inte. Ett svenskt försvar hotar ingen utan är förebyggande mot militär konflikt.

JAg hoppas naturligtvis att utvecklingen kan vända. Det finns en hel del faktorer som verkar modererande. Rysslands ekonomi förbättras i snabb takt. Samarbetet med Europa och USA inom ekonomin utvecklas också snabbt. Det finns alltså allt starkare skäl för Ryssland att försöka vända utvecklingen . Nu ska man också ta över ordförandeskapet i G8, de ledande industrinationernas klubb. Det skulle också kunne medföra att Ryssland närmar sig den demokratiska utvecklingsvägen.

Utvecklingen bort från demokrati som indikeras på flera sätt är egentligen ologisk, eftersom Ryssland har så mycket att förlora på den. Den kan ha sin bakgrund i att presidenten är uppväxt inom säkerhetstjänsten och delvis lever kvar i det sovjetterritoriella perspektivet.

Så kanske Rysslands medverkan i de stora politiska sammanhangen, den personliga vänskapen med Europas ledare, speciellt Blair och med president Bush, kanske motverkar den oroande utvecklingen. Man får hoppas.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem