Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslighet

Doftöverkänslighet

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av parfym, rakvatten eller andra starka dofter. En del tror att parfym är den allra sista sprayen/dutten med rakvatten eller eau de cologne.

Jag har bara duschat, säger många, då man påtalar detta för dem. Men vad de inte förstår, är att i deras duschkräm, tvål och rakvatten osv. finns det parfymer och andra starka dofter – såsom blom- och fruktextrakter mm. Många kan ha flertalet dofter på sig och vet inte att dessa gör oss som är doftöverkänsliga mycket sjuka.

Vet du vad som kan drabba din medmänniska då?
Jo, hon kan få ett astmaanfall och det innebär att man får svårt att andas och behöver medicin och/eller akut sjukvård. Ett astmaanfall kan kännas som att andas genom ett sugrör samtidigt som man håller för näsan. Det är mycket, mycket obehagligt.
Men även andra symptom såsom huvudvärk, irritation i ögon, näsa, hals och illa-mående kan drabba den som blir utsatt för starka dofter.

I advent- och jultid så brukar det finnas gott om blommor med stark doft, exempelvis hyacinter och vissa liljor, tulpaner (särskilt de gula) och granar som många kan rea-gera negativt mot. Även då vi tänder ljus med tändstickor eller släcker dem (svavel-os) så kan det innebära problem för många.

Många med astma/överkänslighet mot dofter får problem och kan inte besöka biografer, teatrar, kyrkor eller andra samlingslokaler, gå i affärer, vara med barnen i skolan och vara med på olika möten, delta i offentliga möten eller åka med kollektivtrafiken. Vi måste helt enkelt dra oss undan mänskligheten för att kunna klara av vardagen så gott det går. Vi kan helt enkelt inte vara med i någon gemenskap. Vi har ett utanförskap från samhället och detta kostar på, inte bara för den drabbade individen utan även för hela familjen. Om du har barn och vet hur betydelsefullt det är att barnen har kamrater och att dessa kan få besöka ditt barns hem, så går detta inte. Kan du då förstå att även ditt barn blir utanför? Hur tror du att det känns för detta barn?

Du, medmänniska, nu är du väl informerad om hur viktigt det är att vara parfymfri under möten och offentliga uppdrag? Jag, som lider av att du har på dig parfym på dig, kan inte delta i samhället utan får stå utanför. Skulle Du klara det?

Tänk dig därför noga för innan du orsakar din medmänniska, i värsta fall livshotande problem.
För du tar väl till dig kunskap?




Ps Förstår inte att det får lov att finnas klädda möbler inom vårdinrättningar. Tänk så mycket dofter och allergener som hamnar där och orsakar problem för allergiker/astmatiker/överkänsliga. Ds
Antal svar på detta inlägg: 3
Japp men då säger vi det.. då skriver vi en lag som förbjuder allt som luktar i sverige så är problemen lösta..
Förstår hur du menar......Men, Bara för att jag har ont i huvet ska väl inte resten av världen ta alvedon......
Jag är vansinnigt trött på allt daltande, och framförallt alla KRAV på daltande från olika grupper i samhället.

ALLT ska handikappsanpassas .. det är tydligen en RÄTTIGHET att man med rullstol ska kunna ta sig fram överallt !! .. Självklart ska man kunna åka tunnelbana, även om det kostar hundra miljoner att bygga om alla stationer .. det är det värt !! För rullstolsbundna kan ju inte ta färdtjänst, det vore ju förnedrande..

Självklart ska ingen ha på sig parfym - någonsin!!
Det är av oerhörd vikt att den grupp människor som får stick i näsan av andras rakvatten kan ta sig fram överallt! Jag tycker att det är oerhört fräckt av duschkrämstillverkarna att ha doftämnen av sina produkter..
Jag kände tidigare inte till att man har mage att sälja blommor i butiker och på stadens gator, fullständigt oacceptabelt, hädanefter kommer jag bojkotta ALLA företag och organisationer som befattar sig med denna fruktansvärda hälsofara.

Jag hörde även för en tid sedan, att spärrarna i tunnelbanan har fått kritik från De överviktigas riksförbund. Jag har i protest slutat åka med SL, det är obegripligt hur man inte kan bygga 2m breda spärrar - alla oavsett kroppsstorlek har en medmänsklig rätt att åka tunnelbana.

Nu tycker jag att vi höjer skatten - men bara för alla som INTE är överviktiga, INTE har rörelsehinder, psoriasis, astma, parfymintolerans, svår fetma, medfödda skador av olika slag, allergier osv. osv. ..
På så vis kan vi ha råd med en helt egen tunnelbana till dessa stackars utsatta människospillror ..

P.S.
Ett annat av mina krav är att det lagstiftas, så att ALLT som ges ut i tryckt form, ovillkorligen måste ges ut på ljudband, hälst inläst av Loa Falkman.
D.S.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem