Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows aktivering

Windows aktivering

Hejsan all glada...

Varför kan man bara aktivera windowsproduktnyckel ett X antal ggr och kan man få bort den spärren någonstans i datorn..Jag ruttnar snart på Microsofts tjafs...
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Produktaktivering
Index
Detta är ju nytt med XP, även om det bygger på existerande MS teknik. Microsoft tror sig på detta vis kunna förhindra piratkopiering. Man tror nog fel - det vimlar av "crackade" XP på diverse obskyra ställen på internet. Där finns också olagligt spridda kopior av XP med volymlicens som inte har produktaktivering. (Det skulle ju bli alldeles för otympligt med individuella koder om du ska installera på tusentals datorer samtidigt.)
Jag har inte kunskap om vilka siter som har olagliga XP - det skulle inte falla mig in att använda en sådan, däremot vet jag att det finns att dömma av "hur ryktet går".
Alldeles oavsett det olämpliga i att piratkopiera skulle jag inte använda ett program med tveksam uppkomst till något så centralt som operativsystemet. Det går inte att veta hur många virus och trojaner som är instoppade, eller för den delen korrupta filer.
Produktaktivering fungerar så här:
Med varje XP följer en produktkod, som man skriver in under installationen precis som man alltid gjort vid Windowsinstallation.
Under installationen genereras en hårdvarukod utifrån produktkod och befintlig hårdvara.
Slutligen får man en produktnyckel genom att registrera installationen hos Microsoft. Man har 30 dagar på sig att göra detta, sedan slutar XP att fungera utom just registreringen.
Efter vad jag har läst mig till kan man registrera tio gånger med samma produktkod innan det tar stopp. Det går alltså att byta hårdvara utan att få problem (förhoppningsvis).
Produktaktivering via internet
Om man klickar igång Microsofts program för Produktaktivering och väljer att låta detta ringa upp (med modem) för att ansluta till internet för produktaktivering så ringer datorn upp ett särskilt 020-nummer (inte din vanliga internetanslutning). Sedan sker ett så stort antal anslutningar av olika sort att det kan vara lämpligt att tillfälligt inaktivera den brandvägg som du förhoppningsvis har utöver den i XP inbyggda. Sen kopplas du ner med beskedet att produktaktiveringen nu är klar. Inga dialogrutor av någon sort att klicka ja eller nej i. Det enda val du ges är om du vill registrera ditt Windows (vilket jag inte gjorde) eller ej. Vid produktaktivering och framför allt efterföljande besök på Windows Update ska ni se till att inte använda proxy.
Aktiveringsproblem
Vi har en kund som har rapporterat problem med aktiveringen av XP. Han hade en fungerande och aktiverad installation (äkta, köpt från oss). Så byter han moderkort, men behåller befintlig hårddisk och installation. Det gick bra att få igång systemet med det nya moderkortet och behålla befintlig installation men XP klagade (som väntat) på att det inte var aktiverat. När kunden ansluter till MS för att aktivera blir svaret att det redan är aktiverat! Moment 22. Återstår att ringa till Microsoft, och hur det avlöper har vi inte fått rapport om.
Däremot råkade vi ut för det samma själva när vi bytte hårdvara och fick ringa upp Microsoft. det var knöligt men fungerade
(Källa: Som framgår av avsnittet - egen mödosamt förvärvad kunskap)

från:
http://www.databyggarna.com/soft/winxp.asp" target="_blank">http://www.databyggarna.com/soft/winxp.asp

http://www
.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx?dg=microsoft.public.sv.
ie4&tid=b5a56004-e3e5-47da-8d6d-5d93c7318d72&p=1

har läst att windows xp corporated behöver man inte regga,
inte än iallfall... *suck*

och här kan du lösa problemet med produktaktivering:
http://pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=391708

Tack så mycket!

Hmm..?

Eftersom jag inte gillar Microsoft så funderar jag starkt på att gå över till Linux men jag vet inte vilken som fungerar bäst med Microsofts spel, produkter mm..

Nån som vet??

HATES BILL GATES...
Man behöver inte cracka XP. Det räcker med att avinstallera skiten under Lägg till ta bort program i kontrollpanelen...
Annons
Bubben. Linux är ett helt annat operativsystem. Microsoft-baserade spel kan du i princip glömma direkt när du använder dig av Linux.
Det finns visserligen Windows-emulatorer till linux, men resultatet blir oftast inte speciellt bra.
Fajjer:

Hur får man bort spärren på windowsaktiveringen?

Pleeease...

Den sitter ju på Hd:n fysiskt tydligen så..hur gör man?

Lägg till/ta bort funkade inte..
Nu är allt ändrat så att så fort man ominstallerar xp måste man ringa ms aktiveringscenter varje gång...!

(måste ha hänt över nyår)

Bubben det enda du kan göra för att slippa aktiver är att använda en Corperet Edition av Win XP. Eller en crackad vanlig.
Hej...
Råkade ut för att skulle behöva aktivera om Win XP efter att jag kopplat bort några extra hårddiskar jag har i datorn.
Stora förändringar i hårdvaran, påstod XP.

Så, jag tänkte som Bubben...finns det inte något sätt att kringgå aktiveringen och letade runt på TPB. (Man har ju bara ett begränsat antal aktiveringar, och har för mig att det inte var fler än 5...varav 4 redan nyttjade)
Hittade några olika antiaktiverings verktyg och provade dem.
De flesta funkade inte alls, men ett av dom tog faktiskt bort Windowsaktiveringen...och XP funkar fingemang.

Kör idag ett original Win XP Home, men skulle fungera lika bra på Pro versionen enl. medföljande textfil.

Kunde ha mailat dig filen, Bubben...om jag hade en adress.
Nu vet jag hur aktiveringen går till..

Stefan: skriv länken så kan jag hämta den filen själv..i annat fall har göcke mailadressen..
Om jag bara hade minne till vilken av de 7-8 sidorna på TPB jag besökte för ett halvår sedan med en fungerande fil, hade det inte varit något problem Bubben, men jag minns inte.

Du kan ju prova söka på Windows activation på
http://thepiratebay.org/
Filen heter "WPA_Kill.exe" är 72 kb stor och ikonen ser ut som en nyckel mot en grönaktig bakgrund.
(All info jag kan ge dig så du inte laddar hem nåt viruselände)

Hittar Du inte vad Du söker, eller inte nåt som fungerar, be Göcke vidarebefodra mailadressen så fixar jag fram filen till dig.

Ha det gott...nu går jag och nannar för ikväll.

// Stefan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem