Lördag 11 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Finns Gud och heter han Tor?

Finns Gud och heter han Tor?

Läste på dansk text-TV i helgen att andelen som utövar Asatro i Danmark hade blivit dubbelt så stor på ett år-jag undrar varför?

Har det möjligen något att göra med all nyandlighet.eller är det en reaktion på vårt sätt att förklara allting med naturvetenskap?

Varför bekänner man sig till Asarna och inte till en "erkänd" tro som t.ex. Kristendom eller Buddhism?

Jag tycker ju att Gud eller Tor kan kvitta eftersom det bara är ett sätt att hitta ett ankare i tillvaron-vad har ni för ide' om detta?

Är det någon av er som är Nyhedning (ska det visst heta läste jag)?
Antal svar på detta inlägg: 7
Asatro är ju inget nytt för oss i norden. Det ligger nära till hands, och kristendomen tror jag är alltför "tråkig" för ungdomar och yngre människor som söker sin väg i livet.

För övrigt kan väl tilläggas att all form av religon och/eller gudatro är ett hån mot människans intelligens. Allt det elände som människan har gjort, har till stor del förankring i religonen.

Om man kunde informera alla unga "nästa generations" människor lite bättre om detta, istället för att försöka att släta över det och belysa det skrivna ordet, så tror jag att religonen som den ser ut idag ,har gjort sitt för mänskligheten!

Det är först när människan har insett detta som vi på allvar kan börja närma oss varandra på detta jordklot och förhoppningsvis också kanske skapa en trevlig tillvaro!

// Xenix
Xenix!

Jag trodde jag var ensam om din uppfattning av religioner,men
nu kan jag ana att jag inte är ensam.Nu är vi två i alla fall.
Mycket bra inlägg.Hoppas dina åsikter blir besannade,men det
tar nog tid!
Xenix:bra inlägg!

Som jag skrev tror jag själv bara att religion är ett sätt att få mening i livet och svar på de stora frågorna:vad gör vi här,var kommer vi ifrån?

Det är ju inte alla som blir religiösa heller och ofta är det ett enligt mig dåligt sätt att slippa ta ansvar för sina handlingar" Gud får bestämma".

Däremot vet jag inte om jag håller med när det gäller att religionen ställer till elände-enligt mig är det människorna som tolkar den på ett sätt som passar deras egna syften.
Tittar man på de mndre avknoppningar som alla har sitt ursprung i NT så är det verkligen besynnerligt hur de tolkar samma skrift - jehovas vittnen kontra pingstkyrkan som exempel.

Religionen är bara ett sätt att skapa gemenskap och alla som tycker samma sak har ju "rätt"-på samma sätt som att alla som röstar på samma parti också har "rätt".
Annons
Hejsan!

Nane:

Det som förbryllar mig ännu mera är dom där kalhyggena som har Tors hammare runt halsen.

Vad beror det på?
Bubben: jag tror det hör samman med det där sista jag skrev-de har "rätt".

Det lustiga med många av dem är att de hyllar det Ariska som något blont/blåögt-hade de läst sin historia hade de vetat vilka Arierna var och varför A.H hyllade dem.

Det är väl heller inte alldeles ovanligt att folk bär symboler utan att egentligen veta vad det står för-eller rättare-de har något som de inte vet är en symbol,det kan ju vara allt från en tatuering till ett smycke.

Jag tycker nog Marx hade en poäng som sa att "religion är som opium för folket".

En sak som jag funderade över är om det du skrev har samband med den utbredda Asatron i DK-de är inte direkt invandrarvänliga där.

Att välja just Asarna kan ju verka som att man tror på sagor snarare än att man har en Gudstro...
Nane:

Nej, mitt inlägg hade inget med Danmark att göra..

Sen undrar jag..Vad är en så kallad "Arier"..?

Jo..men Marx menade att man mådde "bra" av opium vad jag lärt mig..

(ska surfa runt lite och kolla)
Eller så håller man sig till lite logisk vetenskap istället. Det gör jag, och vetenskapen det är min tro det.. :P

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem